110 OPĆINA I GRADOVA PREVARILO JE DRŽAVU, OTELI SU 41MILION MARAKA

Nevjerovatno otkriće nakon najveće nabave vatrogasnih vozila u hrvatskoj historiji. Isporučena su i bez ugovora, država je sve platila, a pošteni gradovi su ispali budaletine

Bojim se da sve to možemo objesiti mačku o rep. Nemoćni smo, a ovo je ceh nečinjenja i prebacivanja odgovornosti koji se ne bi nikad više smio ponoviti.

Govori to visokopozicionirani sagovornik iz Ministarstva unutarnjih poslova. Državno tužilaštvo ih je pritisnulo da naplate dug od 5.1 miliona maraka od 16 gradova i općina koje su ostale dužne za vatrogasna vozila koja su dobila.

Ali onda je analiza pokazala da je 5.1 miliona maraka tek kap u moru. Za taj dug barem postoje ugovori i obveza plaćanja. Ali još 94 grada i općine nemaju baš nikakav ugovor te nisu platili ni lipe za 94 vozila koja su dobili.

A tih 94 vozila su vrijedna 142 miliona kuna i sve je isplatio državni proračun umjesto njih, piše Express.hr.

  • Morali su imati neki mig da ne moraju platiti i da ih niko neće ništa pitati jer se inače to ne bi moglo dogoditi – kaže taj sugovornik.  S druge strane, dok jedni nisu platili ništa, a dobili su vatrogasna vozila, čak 99 gradova i općina su uredno podmirili svoje obveze. Isplatili su zajedno više od 127 miliona kuna. 
  • Oni su bili pošteni, poštovali su ugovore i svoje obveze. Ako je 99 gradova i općina sve uredno plaćalo, vjerovatno je da je su za 94 druga grada i općine vozila dostavljena bez ikakvih papira i da je sav trošak za vozila morao podnijeti državni proračun. I ovih 16 gradova i općina koji su dužni 20 miliona kuna, a imaju ugovore, ne žele sad platiti punu cijenu i vjerojatno ćemo morati sklapati neke nagodbe ili ih moramo ovršiti – kaže taj sugovornik. 

Među onima koji nisu platili ništa, nisu imali ni ugovore, a dobili su vozila su: Beli Manastir, Biograd, Daruvar, Čazma, Dubrovnik, Đakovo, Hvar, Ilok, Ivanić Grad, Koprivnica, Križevci, Knin, Makarska, Metković, Novi Vinodolski, Osijek, Petrinja, Pula, Rab, Rijeka, Samobor, Slavonski Brod, Sinj, Šibenik, Split, Varaždin, Velika Gorica, Vinkovci, Vukovar, Zabok, Zaprešić, Solin…

A kako je sve počelo?

Kao i uvijek, sve je bilo predstavljeno kao veliko ulaganje u vatrogasnu zaštitu. Bila je to pojedinačno najveća nabava vatrogasnih vozila u Hrvatskoj, a ovo je samo jedan od nevjerovatnih repova koji su iza nje ostali. 

Ugovor za 210 novih vatrogasnih vozila bio je vrijedan čak 792,6 miliona kuna. Dobavljač je bio njemački Daimler, a nadogradnju je radila hrvatska firma IM Metal, koja je nakon afere s tom nabavom izrasla u Flammifer i promijenila vlasničku strukturu pa je sad većinski vlasnik preko svoje tvrtke Centar za vozila Hrvatske.

 Iako se radilo o najvećem poslu u vatrogastvu, za nabavu vozila tešku 792 miliona kuna nije bio raspisan natječaj, nego je posao sklopljen izravnom pogodbom. I već tad je to bilo problematizirano. Hrvatska je u prosjeku jedno vozilo platila 3,7 miliona kuna, što je bila izuzetno visoka cijena.

Primjerice, na posljednjem natječaju za 70 vatrogasnih vozila prosječna je cijena nešto više od 2,5 miliona kuna. I to, iako je prošlo 17 godina, pa bi samo inflacija digla cijenu. A da ne pričamo o tehnološkom napretku i složenosti današnjih vozila naspram onih iz 2003. godine. 

Ali sve bi ostalo na tome da u Washingtonu, na osnovu prijave i dokumentacije zviždača, nije pokrenuta istraga protiv Daimlera. Daimler je sklopio nagodbu i priznao mito pa su bili obvezni surađivati. U hrvatskom slučaju u dokumentaciji je stajalo da je Daimler utrošio 4,7 miliona eura. Od toga je preko svoje firme kćeri ETF ozaljskom IM Metalu isplatio tri miliona eura, od čega bi dio novca bio namijenjen za mito Vladinim dužnosnicima.

Osim toga, navodi se da je ETF poduzećima Biotop iz Delawarea i MRC iz Wyominga isplatio još 1,7 miliona eura za mito u Hrvatskoj. Posljednji dio tog novca je isplaćen još 2006. godine. Istraga je otvorena samo protiv tadašnjih vlasnika IM Metala, ali za dio koji je sjeo na njihove račune.

Na kraju je karlovačko Županijsko državno tužilaštvo obustavilo istragu protiv njih jer su 250.000 eura koje su primili na svoje račune bili iskorišteni za preseljenje pogona.  Drugi krak slučaja je li iko u Hrvatskoj primio mito nikad nije zatvoren niti je išta pronađeno.

Svi uključeni dužnosnici su negirali primanje mita.  Sad se vidi da to nije bila jedina mrlja na tom natječaju. Osim što 99 gradova i općina nije platilo ni lipe, MUP ne može naplatiti ni puni iznos duga od 16 gradova i općina koji su ostali dužni više od 20 miliona kuna. 

Među tim gradovima i općinama su: Imotski, Dubrovnik, Gospić, Karlobag, Rijeka, Čakovec…  MUP im je predložio da preostali dio isplate na deset rata bez kamata, ali većina neće za to ni čuti. Vjerovatno i sami znaju da neki drugi gradovi nisu ništa platili.

Ako se sporazumi ne potpišu, MUP bi mogao ovršiti te gradove, ali i tu je pitanje jesu li potraživanja otišla u zastaru. Kako to obično biva, kad su stvari od početka otišle u krivo, godinama nisu ispravljane, onda je teško godinama kasnije ispravljati “krivu Drinu”.

Tako da Dubrovnik, Imotski i Općina Blato smatraju da njihov dug treba otpisati jer je u zastari. Rijeka i Karlobag traže odgodu početka plaćanja duga do 2021. godine, a zatim da ga plaćaju kroz dvije godine. Gospić je MUP-u odgovorio da oni uopće nemaju ugovor u svojim evidencijama, a samim tim ne znaju ni da trebaju nešto platiti.

Čakovec je lukavo pristao da će platiti, ali ne po nabavnoj vrijednosti, nego da se procijeni njegova vrijednost danas, pa bi ga onda isplatili u 24 rate.  Jasno je i iz toga da će dug biti teško naplaćen.  U slučaju onih gradova i općina koja su dobila vozila, a da nisu platili ništa, MUP čak i ne vodi potraživanja jer nema ugovora.

I vozila se vode kao imovina MUP-a na korištenju kod vanjskog korisnika. Iako MUP s njima nema više nikakve veze. Tako je u ovom slučaju jednima upala žlica u med, drugi su naivno platili, a treći su ostali dužni.  Očito se radi o vjerovatnoj aljkavosti, ali za to baš nitko neće snositi odgovornost.

Država je prvo preskupo platila vozila, a zatim nisu uspjeli ni dio troška kompenzirati od svih kojima su ih predali. Hrvatski vatrogasci, pogotovo oni u priobalju, do 2017. godine bili su loše opremljeni, a nakon katastrofalne sezone požara pojačano stiže nova oprema. 

Ove godine je potpisan novi ugovor za 70 vozila koji će završiti u županijama, a vrijednost je 178,7 miliona vozila. Uz to, stižu i cisterne i vozilo za razminiravanje pa je vrijednost cijelog posla viša od 256 miliona eura.

Ovaj put je 85 posto novca osigurala Evropska unija. Ali i taj natječaj nije prošao bez repova. MUP je ugovorio isporuku s poljskom firmom WISS, a sporni su budući servisi. Jer firma koja se javila s WISS-om nema servisnu mrežu u Hrvatskoj. Pa je pitanje hoće li je uspostaviti do isporuke vozila do kraja godine.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

POGLEDAJTE KAKO SE ZEMLJA MIJENJALA POSLJEDNJE TRI DECENIJE

0
Google Earth objavio je na YouTubeu niz videozapisa koji pokazuju koliko su se svjetski okeani, šume, ledenjaci, plaže i gradovi promijenili od 1984. do 2020. godine.