ALARMANTNO U NJEMAČKOJ: OPEL ZATVORIO TVORNICU, POSKUPJELI AUTOMOBILI

U Njemačkoj je inflacija nastavila rasti i u septembru.

Jedan od razloga su globalni problemi u nabavi sirovina i poluproizvoda. Zbog toga je proizvođač automobila Opel sada zatvorio cijelu jednu tvornicu.

Ko sada kupuje novi automobil mora biti spreman više potrošiti. Jer prema aktuelnoj analizi automobilskog stručnjaka Ferdinanda Dudenhöffera, nova vozila su u prosjeku poskupjela za 360 eura. On kao razloge navodi manji broj registracija na jedan dan – način na koji prodavač kupcu novo vozilo može ponuditi znatno jeftinije, manje popuste kod 30 najtraženijih novih modela te sve više hibridnih i električnih automobila, piše Deutsche Welle.

No glavni je razlog nestašica poluvodiča s kojom se automobilska industrija sve teže nosi. „Manja ponuda automobila dovodi do rasta cijena”, pojašnjava šef znanstvenog instituta Center Automotive Research (CAR) iz Duisburga.

Opelova tvornica u Eisenachu obustavila proizvodnju

Koliko su ti problemi ozbiljni, pokazalo se već prošlih sedmica, kada su razni proizvođači najavili skraćeno radno vrijeme za svoje zaposlenike. A u četvrtak je Opel zbog globalne nestašice poluvodiča najavio obustavu cijele proizvodnje u tvornici u Eisenachu u Tiringiji do kraja ove godine. Kako je saopćeno, proizvodnja će se nastaviti iduće godine ako se snabdijevanje normalizira. Do tada su zaposlenici te tvornice na skraćenom radnom vremenu.

Nestašica sirovina i poluproizvoda utječe na rast cijena i u drugim industrijskim granama. I zato je u septembru inflacija u Njemačkoj, prema prvim procjenama Saveznog ureda za statistiku u Wiesbadenu, porasla na 4,1 posto. To je najviša inflacija u zadnjih skoro 30 godina.

Korona i dalje stvara velike probleme

Statističari ističu da je to, s jedne strane, također i posljedica vremenski ograničenog smanjenja poreza na dodanu vrijednost i niskih cijena energenata za vrijeme krize u 2020. godini. Jer, poskupljenje se mjeri u odnosu na prošlu godinu, dakle u ovom slučaju u odnosu na godinu u kojoj su cijene u određenim segmentima bile znatno niže, piše Deutsche Welle.

No razlog rasta inflacije su i nestašice u opskrbi i općenito povećana potražnja jer ljudi zbog korona krize novac nisu mogli potrošiti negdje drugdje, primjerice na putovanja i izlaske. Zato su više trošili na kupovinu stvari ili opremu za rad od kuće.

U automobilskoj i elektroničkoj industriji prije svega nedostaje poluvodiča, u građevini nema dovoljno drveta, čelika i plastike – i u skladu s tim su i cijene porasle. No trenutačno su znatno skuplje i živežne namirnice. I tu veliku ulogu igraju problemi uzrokovani korona krizom. Nakon ograničenja i lockdowna potražnja je porasla, većina svjetskih gospodarstava bilježi rast. No istovremeno su za vrijeme krize mnoge firme i logističari smanjili opseg svog rada. A u pojedinim regijama još uvijek su povremeno na snazi stroge mjere za suzbijanje pandemije, pa to znači i smetnje u proizvodnji.

Korona u Vijetnamu ugrožava globalnu ekonomiju

Tako je proizvođač sportske opreme Adidas objavio da ima problema u proizvodnji zbog rasta broja novozaraženih koronavirusom u Vijetnamu. Taj koncern zato razmatra mogućnost privremenog premještanja proizvodnje u neku drugu zemlju. I konkurent Nike pati zbog mjera za suzbijanje pandemije u vijetnamskim tvornicama. Dosadašnja iskustva su pokazala da će za dizanje proizvodnje na uobičajenu razinu biti potrebni mjeseci, rekao je Matt Fried, direktor Nikeovog odjela za finansije, predstavljajući kvartalne brojke te tvrtke. Prema procjenama jednog predstavnika Pume u međuvremenu je cijela ta branša u ozbiljnim problemima upravo zbog širenja pandemije u Vijetnamu.

I potencijalni kupci Appleovog novog iPhonea 13 morat će se vjerojatno malo strpjeti. Mediji javljaju da je razlog tome što se dijelovi optike inače proizvode u Vijetnamu.

Sve je manje pouzdanja da bi se situacija uskoro mogla poboljšati – pa i kod šefova nacionalnih središnjih banaka. Oni su se do sada nadali da će se problemi u dostavi brže riješiti. Nesigurnost kod firmi zbog isporuke sirovina i materijala je „opasnost za privredni rast”, ocijenila je Christine Lagarde, šefica Evropske centralne banke, u srijedu na forumu središnjih banaka. I dodala da još nije jasno koliko dugo će to stanje potrajati.

Svjetlo na kraju tunela?

Jerome Powell, šef američke centralne banke, kaže da ga frustrira to što se problemi u isporuci ne rješavaju. On procjenjuje da će taj problem postojati i u idućoj godini te da će se inflacija zadržati duže na višem nivou od očekivanog.

I najnovije ispitivanje javnog mnijenja njemačkog instituta ifo, u kojem su učestvovale industrijske firme, ukazuje na daljnje zaoštravanje situacije. Tako je u septembru više od 77 posto firmi iz Njemačke izvijestilo o problemima u nabavi poluproizvoda i sirovina. U avgustu je taj problem imalo oko 70 posto firmi. „Usko grlo kod nabavke je sve uže”, komentirao je Klaus Wohlrabe iz instituta ifo.

No ima i pozitivnih vijesti. Tako se, prema podacima tog instituta, situacija u nabavci materijala i sirovina u građevinarstvo malo popravila. To je prvi tračak svjetla u tunelu.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE