Crni petak, koji se obilježava posljednjeg petka u novembru, već godinama je sinonim za velike popuste u trgovinama širom svijeta.
Ovaj fenomen, koji je prvi put postao popularan u Sjedinjenim Američkim Državama, brzo je stekao globalnu popularnost, pa se tako proširio i na Bosnu i Hercegovinu.
Trgovci iz svih sektora - od odjeće, obuće, igračaka, pa sve do kućnih aparata i namještaja - pripremaju se za ovaj dan s velikim sniženjima, a kupci, naravno, ne propustaju priliku da „obave“ svoje kupovine po povoljnijim cijenama.
Međutim, iako se Crni petak u mnogim zemljama doživljava kao dan popusta i šopinga, postoje i oni koji vjeruju da izraz "Crni petak" potiče od finansijskog termina u kojem preduzeća navodno završavaju u „minusu“ do Dana zahvalnosti, a tek poslije toga, zahvaljujući masovnoj kupovini, prelaze u „plus“. Ipak, ova priča nije tačna.
No, ono što sigurno nije mit, to su gužve koje Crni petak donosi, a najbolje se to moglo vidjeti u SCC-u, najvećem tržnom centru u Sarajevu.
Od jutarnjih sati, svi ulazi u trgovine bili su puni kupaca koji su žurili prema policama s popustima. I, kao i obično, među kupcima je vladala ne samo euforija, već i prava borba za svaku povoljniju cijenu.
I dok je sve izgledalo kao tipična slika velikih popusta i kupovine, jedna situacija u jednoj od radnji izdvaja se kao ilustracija potrošačke strasti koja Crni petak može donijeti. Naime, trojica muškaraca su se našla u žestokom verbalnom okršaju zbog jednog sakoa.
Na početku svega, jedan od njih je probao sako, vratio ga na mjesto s kojeg ga je uzeo i nastavio hodati po radnji. U međuvremenu je drugi kupac pogledao isti sako, ostavio ga na istom mjestu, i krenuo prema drugim artiklima. I upravo u tom trenutku, treći kupac je odlučio da je sako – njegov. Počeo je da se priprema za kupovinu drugih stvari, međutim, za nekoliko trenutaka se već pojavio onaj drugi i prvi kupac, koji su se, vidno uzrujani, počeli prepucavati.
„Ja sam ga prvi probao, ostavio sam ga samo da uzmem košulju“, govorio je jedan. Drugi je, pak, tvrdio: „Nisam te ni vidio ovdje, stajao sam nekoliko minuta.“ Treći, koji je sako već uzeo, bio je nesklon da ga se odrekne: „Šta me briga, jarane, na ofingeru je bio, uzeo sam ga i moj je“, viknuo je.
Krećući se sve brže, prepucavanje je eskaliralo sve dok ih nije opomenula radnica u radnji.
„Molim vas, prestanite vikati. Ako ne želite kupiti, slobodno napustite trgovinu“, poručila je zaposlenica, ali i dalje uzalud.
Na kraju je, nakon svega, onaj koji je sako „zalijepio“ za sebe i nosio ga prema kasi, ipak uspio da postane njegov novi vlasnik.
Ova situacija možda najbolje oslikava mentalitet današnjeg potrošača u Sarajevu, ali i šire. Crni petak nije samo prilika za popuste, već i pravo bojište gdje je svaka artikl moguća tema nesuglasica i konflikata. I dok trgovine otvaraju svoja vrata, kupci su u potrazi ne samo za povoljnim cijenama, već i za potvrdom svoje „dominacije“ u svijetu šopinga.