Preduzeće 'Autoceste FBiH' 10. decembra prošle godine donijelo je Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača za 'Izradu projektne dokumentacije i revizije LOT-a 4 brze ceste Lašva – Nević polje, poslovna zona Vitez' u pregovaračkom postupku, bez objave obavještenja o nabavci.
Kako je objavljeno u Odluci, poziv za dostavljanje zahtjeva za učešće dostavljen je samo jednom kandidatu – grupi kandidata IPSA Institut Sarajevo i Divel Sarajevo sa kojim je ranije zaključen osnovni ugovor za pružanje usluga izrada glavnog projekta brze ceste Lašva – Donji Vakuf, na dionici Lašva – petlja Nević polje. Vrijednost ugovora je 760.500 KM sa uračunatim popustom i PDV-om.
Iako je ova mogućnost dozvoljena prema Zakonu o javnim nabavkama, u ovakvim slučajevima uvijek se pojavljuju sumnje u nepravilnosti.
Često se opravdanja poput 'hitnosti' ili nepredviđenih okolnosti' koriste za dodjelu multimilionskih ugovora bez konkurencije, a sve pod velom legalnosti, upozoravaju stručnjaci.
Postupci vrijedni stotine hiljada maraka, pa čak i multimilionski dodjeljuju se direktno bez ikakvog nadmetanja koristeći član 23, stav (b) ili (c) Zakona kao osnov. Ovo nije samo opasno – ovo je presedan koji potencijalno ruši temelje transparentnosti u javnim nabavkama.
- Jednom kada su 'Autoceste FBiH' uspješno provele pregovarački postupak bez obavještenja, nastavili su ga koristiti kao da su otkrili zlatnu žilu. Preduzeće koristi pregovaračke postupke za nabavke koje se ni na koji način ne mogu smatrati hitnim. Projektovanje, revizije i dodatne usluge, koje zahtijevaju momentalno djelovanje, dodjeljuju se direktno, bez konkurencije, čime se javni novac troši neodgovorno i bez kontrole – kaže izvor Hayat.ba upoznat sa ovom problematikom.
Naš izvor tvrdi da je u cijeloj ovoj priči sumnjiva i uloga nekadašnjeg SDP-ovog direktor 'Elektroprivrede BiH' Elvedina Grabovice koji, kako navodi, svojim vezama 'diriguje ovom praksom' unutar 'Autocesta FBiH'.
Gore navedenu odluku potpisali su direktor 'Autocesta FBiH' Denis Lasić i izvršni direktor preduzeća Asmir Dževlan.
Podsjećamo da je novu Upravu Autocesta FBiH na čelu s Denisom Lasićem koji je kadar HDZ-a BiH, Vlada FBiH imenovala sredinom maja prošle godine.
- Usluge koje 'Autoceste FBiH' nabavlja putem pregovaračkih postupaka ne mogu se smatrati hitnima, niti kritičnima. Očito je da im je pogodnije izbjeći otvorene postupke i dodijeliti ugovore direktno. Ali to nije u interesu građana, niti osigurava najbolju vrijednost za javni novac. Transparentost i konkurencija kao osnovni principi Zakona o javnim nabavkama, ovdje su potpuno zanemareni – upozorava naš izvor.
Od decembra 2023. godine do decembra 2024. godine 'Autoceste FBiH' su donijele još četiri odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača u pregovaračkim postupcima bez objave obavještenja:
- Za izradu glavnog projekta Nević Polje-Turbe u pregovaračkom postupku bez objave obavještenja o nabavci u vrijednosti od 83.952,64 KM bez PDV-a grupa ponuđača- Divel-IPSA-PPG - Design & QC-INK Constructor.
- Za izradu glavnog projekta poslovne zgrade JP 'Autoceste u Mostaru' u vrijednosti od 248.900 KM bez PDV-a dodijeljena je ponuđaču 'Eco Plan' Mostar
- Za nadzor nad izgradnjom tunela Hranjen - nastavak radova na iskopu i izradi primarne podgrede glavne i servisne tunelske cijenu te nastavak izrade sekundarne obloge tunelske cijevi u vrijednosti od 891.937,50 KM - ugovor je dodijeljen IPSA institutu.
- Za nadzor nad izvođenjem dodatnih radova na izgradnji tunela Hranjen-Faza I-Nastavak LOT 1 i početak radova na LOT 2 350.961,43 KM sa uračunatim PDV-om dodijeljen je IPSA institutu.