Zabrana raspolaganja državnom imovinom do donošenja Zakona o državnoj imovini koju je još 2005. godine donio OHR, te niz odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine od kojih je posljednja donesena u julu prošle godine, mogle bi dovesti do potpunog obustavljanja investicija vrijednih skoro 14 milijardi KM samo u Federaciji BiH, ali i zaustaviti trenutne projekte, prije svih izgradnju Koridora Vc.
Prema dostupnim informacijama, više od 300 projekata ne mogu biti realizirani zbog problema s državnom imovinom. Uz spomenutu izgradnju autoputa, spriječena je i izgradnja niza regionalnih i lokalnih puteva, brojne općine muku muče da investitorima osiguraju industrijske zone, zaustavljeni su gotovo svi energetski projekti... Problem će vremenom rasti, a rješenja još nema na vidiku.
Opstrukcije iz RS-a
Državna imovina jedno je od najvažnijih pitanja oko kojeg se koplja lome od samog potpisivanja Dejtonskog sporazuma. Iz entiteta RS insistiraju na tome da entiteti postanu vlasnici imovine, čime stvaraju još jednu pretpostavku za neko zamaštano buduće otcjepljenje. S druge strane, probosanske stranke sasvim logično insistiraju na tome da državna imovina pripada državi, te da se nakon što se na to "udari pečat" imovina može dati na raspolaganje nižim nivoima vlasti za potrebe razvoja i investicija.
Ne treba prevelika pamet da se zaključi kako Zakon o državnoj imovini u trenutnoj konstalaciji političkih odnosa i sa aspiracijama koje ima entitet RS, ne treba očekivati u skorije vrijeme. Prije će biti da se o ovom zakonu nikad neće pronaći konsenzus i dovoljan broj ruku u Parlamentarnoj skupštini BiH za njegovo usvajanje.
Iz OHR-a su u posljednje dvije godine povremeno stizale najave da će zakon nametnutni visoki predstavnik. S obzirom na njegove dosadašnje poteze, probosanski dio javnosti opravdano je iskazivao bojazan da bi Christian Schmidt mogao nametnuti loš i poguban zakon.
Zakona za sada nema, a Ustavni sud BiH je u međuvremenu dodatno podebljao svoje ranije odluke. Naime, odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine od 11. jula 2024. godine mnogo rigoroznije određuje privremenu zabranu raspolaganja državnom imovinom nego sam Zakon o privremenoj zabrani raspolaganja državnom imovinom Bosne i Hercegovine, jer se zabranjuje svaki vid raspolaganja državnom imovinom bez saglasnosti države.
Svim organima i tijelima u Federaciji Bosne i Hercegovine oduzet je bilo kakav manevarski prostor za omogućavanje nastavka investicijskih projekata i početak novih, jer bi svako eventualno nepostupanje po odluci Ustavnog suda Bosne i Hercegovine za posljedicu imao njihovu krivičnu odgovornost.
Identična je situacija i sa entitetom RS, zbog čijih opstrukcija nema državnog zakona. Tvrdoglavost srpskih političara, koji državnu imovinu žele "prepisati" na etnitet, košta cijelu državu, obustavlja investicije, ne donosi nova radna mjesta...
U trenutnim okolnostima do Zakona će se teško doći, zabrana raspolaganjem državnom imovinom još je rigoroznija, OHR u novoj konstalaciji odnosa teško da će se odlučiti za nametanje zakona, investicije staju ili su blokirane, problemi rastu... Šta raditi?
Identični zahtjevi SDA i Vlade FBiH
Jedina mogućnost da se trenutni problemi riješe je da se u nekim slučajevima u kojima je riječ o investicijama od javnog značaja naprave izuzeci i ipak omogući korištenje državne imovine.
Na ovo su ukazali načelnici SDA na svom sastanku održanom nedavno u Sarajevu, a nekoliko dana kasnije i Predsjedništvo SDA, koji je svojim zaključkom zatražilo od visokog predstavnika da u skladu sa odlukama Ustavnog suda BiH izmijeni trenutnu odluku i omogući izuzetke. Zanimljivo je da je početkom ove godine gotovo identičan zahtjev OHR-u uputila i Vlada Federacije BiH.
Osim OHR-u, Nikšićeva vlada se obratila i Vijeću ministara BiH, pri kojem postoji Komisija za državnu imovinu, koja bi prema nekim tumačenjima mogla odlučivati o izuzecima za raspolaganje državnom imovinom.
- Vlada Federacije Bosne i Hercegovine će u cilju nastavka investicionih ulaganja i sprečavanja zastoja u implementaciji razvojnih projekata od interesa za Federaciju Bosne i Hercegovine uputiti zahtjev Vijeću ministara Bosne i Hercegovine da, što je moguće prije, riješi ovo pitanje u interesu Bosne i Hercegovine, njenih entiteta, Brčko Distrikta, kao i svih zainteresovanih institucija, organa i tijela, te pravnih i fizičkih lica... Jedini način na koji se privremena zabrana raspolaganja može prevazići jeste odluka Komisije za državnu imovinu kojem se zainteresirana strana može obratiti kako bi se konkretna državna imovina izuzela od privremene zabrane raspolaganja, navodi se u opsežnom dokumentu Vlade FBiH upućene OHR-u i Vijeću ministara.
Na više od 30 stranica dokumenta u koji je Stav imao uvid, pobrojane su brojne investicije koje su blokirane ili njihova realizacija ne može početi i vrlo precizno opisani konkretni problemi.

- Objekti iz nadležnosti Federacije, kao što su: autocesta, brze ceste, magistralne ceste, obnovljivi izvori energije, kamenolomi-rudnici, su građevine koje zauzimaju velike obuhvate. To su vanurbana područja koja jesu u naravi zemljišta poljoprivredna i šumska, u vlasništvu države. Investitori su često i strani ulagači koji radi svega navedenog osjećaju pravnu nesigurnost i veliki problem u ulaganje u takve građevine. Nakon prikupljenih saglasnosti i mišljenja nadležnih institucija, organa uprave, javnih i komunalnih preduzeća i pozitivnog mišljenja kantonalnih ministarstava prostornog uređenja, dobijanja akta o zaštiti okoliša, koncesije, investitor i Federalno ministarstvo prostornog uređenja se dovode pred zid i nemogućnost daljeg vođenja upravnog postupka, a bez saglasnosti vlasnika - navodi se u dokumnetu Vlade FBiH.
Dodaju da je u Zakonu o privremenoj zabrani raspolaganja državnom imovinom BiH navedeno da bez obzira na odredbe drugih zakona i propisa, državnom imovinom se može raspolagati samo u skladu s odredbama tog zakona i da su ništavni svaka odluka, akt, ugovor ili bilo koji pravni instrument kojim se raspolaže imovinom iz navedenog zakona suprotno odredbama tog zakona.
- Upravo takve dokumente posjeduju investitori, za njih su dali i novčane naknade po raznim zakonskim propisima, dovedeni su u zabludu i data im je lažna nada da će planiranu građevinu graditi i sada su u situaciji da se mora čekati rješenje o problemu sa državnom imovinom. Investitori su se mogli samo obraćati Pravobranilaštvu BiH koje je obično navodilo u svojim aktima da nema nadležnost u postupku izdavanja saglasnosti za izdavanje akata o građenju za predmetnu građevinu na državnom zemljištu, jer je to u nadležnosti Vijeća ministara BiH i Parlamentarne skupštine BiH - zaključuju u Vladi FBiH.
Problemi su brojni, a moglo bi ih biti i na Međunarodnom aerodromu Sarajevo.
- Izvjesno je da bi realizacija projekta produženja Poletno-sletne staze također mogla biti izazovna radi primjene Zakona o privremenoj zabrani raspolaganja državnom imovinom BiH, s obzirom na to da nekoliko parcela može biti sporno ukoliko nadležni organi odluče da se radi o državnoj imovini u smislu predmetnog Zakona, navodi se u dokumentu Vlade FBiH.
Nabrojano je čak 45 energetiskih projekata (hidro, solarne i vjetroelektrane, dalekovodi) koji su obustavljeni, a u trenutnom okolnostima ne bi se moglo ni početi sa realizacijom projekta Južne plinske interkonekcije. Problema imaju i rudnici uglja, ali i Rudnik soli Tuzla, koja ne može proširiti istraživanja i eksploataciono polje.
Poseban problem se javlja na projektima cestogradnje.
- Donošenjem Odluke Ustavnog suda BiH od 11.07.2024. godine provođenje postupka prenamjene zemljišta propisanog člankom 8. Zakona o autocesti na Koridoru Vc predstavlja normu koja nije usuglašena sa Ustavom BiH, što za posljedicu ima nemogućnost nastavka izgradnje autoceste na Koridoru Vc, kako otvaranja novih gradilišta, tako i potrebe korekcije zahvata u prostoru na dionicama koje se grade. Nadalje, u vezi s izgradnjom drugih autocesta i brzih cesta, za čiju gradnju je potrebna prethodna prenamjena šumskog i poljoprivrednog zemljišta u građevinsko zemljište, može se nedvojbeno konstatirati da je ovakvom Odlukom Ustavnog suda BiH onemogućena implementacija ovih projekata - navodi se u dokumentu Vlade FBiH.
Navedeno je ukupno 15 projekata na Koridoru Vc, ali i planirane brze ceste na području Tuzle, Mostara, Lašve..., koje su praktično obustavljeni. Vrijednost investicija koje su obustavljene samo na Koridoru Vc iznosi više od 4 milijarde KM.
Problem raste, reakcija OHR-a i Vijeća ministara se čeka.