Nešto slično je i sada, gdje na djelu imamo rapidno povećanje cijena goriva, ne samo u BiH, već u cijelom regionu.
Posebno je zanimljiva situacija da građani iz susjednih zemalja, prvenstveno Hrvatske stižu u BiH da sipaju gorivo.
Inače, kako smo provjerili u Ministarstvu trgovine FBiH, cijena premium bezolovnog benzina 95, BAS EN 228 – BMB 95 iznosi od 2,16 do 2,41 KM po litru, dok cijena dizela BAS EN 590 (10 ppm) iznosi od 2,16 do 2,41 KM po litru.
VIŠE FAKTORA
Tim povodom kontaktirali smo ekonomskog analitičara Zorana Pavlovića. On nam je kazao da je za poskupljenje goriva u BiH krivo više faktora.
- Osnovna stvar koju naše vlasti ne razumiju ili ne prate, je činjenica da postoji globalna inflacija, odnosno globalno poskupljenje svega i svačega. Evropa i Amerika su štampale eure, odnosno dolare za potrebe finansiranja glavnih kompanija individualaca koji nisu radili, a za koje su obezbijedili 75 posto plata i doprinosa – kaže nam Pavlović na početku.
Ističe da je to s jedne strane izgledalo nevino i benigno, ali i naglašava da oni koji prodaju robu, odnosno proizvode, misleći na Kinu, su uvidjeli da je štampanje novca neminovno vodi ka inflaciji, odnosno poskupljenju.
- Kinezi su kao proizvođači proizvoda koji trebaju građani u cijelom svijetu odlučili da će s jedne strane forsirati prodaju robe na domaćem tržištu, a s druge će dogovarati poslove koji će biti definisani cijenom onda kada bude mjesec dana prije isporuke. Tu su se poklopile neke stvari globalno, od koronavirusa, pa sve do broda koji se zaglavio u Sueckom kanalu, koji je zaustavio protok roba na dvije sedmice – dodaje Pavlović.
GLOBALNI POREMEĆAJ
Pojašnjava da je korona i globalni poremećaj rezultat porasta cijena goriva, PVC-a.
- Potražnja za određenim sirovinama je postala toliko velika da su poskupile, a to se onda reflektovalo i na cijene drugih proizvoda. Tu svakako moramo naglasiti i globalno zatopljavanje, koje je uzrokovalo padom prinosa pšenice i kukuruza, ulja… Kao rezultat imamo poskupljenje tih proizvoda. Svi ti elementi za zemlju koja nema domaću proizvodnju, tih artikala i sirovina za izradu tih artikala, a Bosna i Hercegovina je to nekada imala, rezultirala je da BiH mora da plati značajnu veću cijenu proizvoda koje redovno koriste – pojašnjava naš sagovornik.
Da bi se došlo u situaciju da građani imaju veće plate, kako bi mogli pratiti ovaj porast cijena, Pavlović govori da bi država morala da smanji opterećenje na plate i osnovne energente, odnosno u ovom slučaju gorivo.
- To nažalost nisu uradili, a rezultat je da su naši građani sve bijedniji, siromašniji i jadniji, jer je globalna inflacija prisutna. Osnovna stvar koju svaka Vlada jedne zemlje može da uradi jeste da sagleda situacija koja vlada na tržištu energenata i da u skladu s tim u cilju zaštite domaćih potrošaća smanji zahvatanja iz svake litre goriva koji su prethodno definisani. Dakle govorimo o akcizama, porezima i PDV-u. To su kategorije koje rastu povećanjem cijena, a u biti država ništa ne radi da bi taj rast zaustavila. Zašto, pa zato što država ima koristi od toga. Od toga se finansiraju skupi automobili, visoke plate i doprinosi i naknade našim izabranim dužnosnicima. Zbog toga bi trebalo kada bi bilo države koja vodi brigu o svojim građanima, da zasjeda Vijeće ministara i da traži rješenje kako da se smanji opterećenje na gorivo i na akcize, i na sve što je životna potreba građana, ali to se nažalost ne dešava – zaključuje u razgovoru Pavlović.
(Aldin Tiro)