ČUDNI, ANKSIOZNI SNOVI NORMALNI SU ZA OVO VRIJEME I POMAŽU NAM DA ‘PRORADIMO’ STVARNOST

Sve što nam se događa utječe i na naše snove, pa je tako sve više ljudi koji u vrijeme pandemije COVID-19 doživljavaju čudne snove.

Provjerite što oni znače…

  • Ljudi stoljećima pokušavaju razumjeti snove –  kaže dr. Ravi Shah, psihijatar sa Univerziteta Columbia. Kaže kako je Freud tvrdio da su snovi nastavak dana, te da sanjamo o stvarima koje su barem djelomično povezane s nečim što se dogodilo u posljednja 24 do 48 sati, ili nečim što očekujemo.

Većina snova događa se tokom REM faze snova, tokom koje je i mozak vrlo aktivan, jer tada obrađuje stres i bolne emocije, kaže dr. Britney Blair,  psihologinja i stručnjakinja za spavanje. Kaže kako je u trenutnoj situaciji, kad smo pod stresom i anksiozni zbog svega što nam se događa, logično da su snovi koje imamo puno burniji. 

Ilustracija

Prema dr. Shahu, snovi su način da bolje razumijemo svoje nesvjesno, pa čak i oni čudni. Pritom kaže da na čudne snove ne trebamo gledati kao na nešto negativno, nego iz njih nešto treba naučiti.

  • Razmislite o snu i o tome što vam sugerira. Ne trebamo se bojati svog nesvjesnog, niti svojih snova, jer pružaju uvid u ono što nam pada na pamet podsvjesno – kaže. 

Zašto su nam snovi trenutno čudni?

Od početka globalne pandemije čudni snovi su jedna od češćih tema razgovora, što nije čudno. Naime, naši životi su se jako promijenili u odnosu na razdoblje otprije nekoliko mjeseci.

  • Naši mozgovi ne moraju nužno imati iste navike kao nekada – kaže dr. Rachel O’Neill, psihologinja i direktorica Talkspacea, aplikacije za terapiju mentalnog zdravlja. Prije pandemije, u životu smo imali osjećaj rutine, danas su ljudi u stalnom stanju emocionalne uzbuđenosti jer se promjene događaju često i bez plana, objašnjava. Također više pratimo medije, pa se od našeg mozga traži da obrađuje brojne sadržaje gotovo trenutačno, bez mogućnosti da stvarno budemo prisutni u onome što tako ‘proživljavamo’.
  • Kako se u proteklih nekoliko mjeseci dogodilo mnogo toga što do sada nismo doživjeli, nije iznenađujuće da mnogi ljudi proživljavaju čudne snove – kaže i psihijatar dr. Pavan Madan.

To je i stvar gubitka kontrole. Naime, većina ljudi nije imala kontrolu nad načinom na koji se pandemija širila i utjecala na njihov život, pojašnjava. 

Ilustracija

I premda kognitivno shvaćamo i prihvaćamo preporuke javnog zdravstva, poput nošenja maske za lice u javnosti i prakticiranja socijalne distance, naš se um ne voli baviti stvarima koje ne može kontrolirati ili predvidjeti.

  • Drugi dio toga ima veze s anksioznošću. Čak iako svjesno ne razmišljamo o tome, mnogi su zabrinuti zbog te krize koja je izvan naše kontrole i moguće je da nam umovi pletu apsurdne scenarije koji se mogu odigrati, možda da nas pripreme u slučaju da se suočimo s novom krizom, kaže dr. Maden. Osim toga, imamo više vremena za razmišljanje o sebi i svijetu oko nas te onome što nam se događa, što također može utjecati na to da nam snovi postanu čudni, dodaje. 

Šta možemo učiniti u vezi s tim snovima?

Ilustracija

Vjerojatno ste čuli za pojam ‘higijena spavanja’. Prema dr. Wayneu Pernellu, psihologu i stručnjaku za spavanje, sad je vrijeme da se pozabavite time, ako već niste. Sve o tome već znate. Na primjer, treba izbjegavati alkohol i naporno vježbanje neposredno prije spavanja. No, trebate prepoznati i dozu kontrole koju možete uspostaviti nad svojim čudnim snovima, kaže. 

Ilustracija

Također, kako primjećuje dr. Madan, prihvaćanje je prvi korak u suočavanju s tim vrstama snova.

  • Moramo si priznati da su to posljedice stresnih vremena u kojima se nalazimo. Pazite na sebe, pokušajte sniziti razinu stresa te podijeliti brige s voljenom osobom ili terapeutom. Što više ove misli svjesno obradimo, manje bi nam mogle smetati noću, dodaje dr. Madan.
Ilustracija

Ako se usred noći probudite s noćnom morem od pandemije, O’Neill preporučuje da se pokušate smiriti dubokim disanjem te podsjećanjem da ste u redu. Pokušajte se vratiti u san, na primjer tako da brojite unazad, od 100 prema 1, ili  uključite audio zapis brze meditacije koja pomaže spavanju. U slučaju da se takvi snovi ponavljaju, javite se stručnjaku, koji može preporučiti kognitivno-bihevioralni tretman namijenjen smanjenju broja i intenziteta noćnih mora.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE