FULL FACT IZVJEŠTAJ: IZAZOVI PRILIKOM ONLINE PROVJERE ISTINITOSTI INFORMACIJA

Full Fact, britanska je neovisna, dobrotvorna organizacija za provjeru činjenica i Facebookov nezavisni partner u borbi protiv lažnih vijesti, koja je provela istraživanje o glavnim izazovima s kojima se suočavaju fact-checkeri širom svijeta prilikom otkrivanja i provjere tvrdnji koje su plasirane online.

Rezultati izvještaja „Izazovi online provjere činjenica: Kako tehnologija može (i ne može) pomoći“ temelje se na intervjuima s devetnaest fact-checkera širom svijeta i sadrže ideje za pomoć u rješavanju nekih od najčešćih izazova, s naglaskom na partnerstva s tehnološkim i internet kompanijama.

Više informacije i cjelovit izvještaj dostupno je OVDJE

3 pitanja o Facebookovom programu provjere činjenica

1. Šta je Facebookov nezavisni program provjere činjenica (3PFC)?

  • određenim zemljama Facebook radi s nezavisnim fact-checkerima (3PFC) koji pregledaju i ocjenjuju tačnost plasiranih priča. Ovi partneri Facebooka su certificirani od strane Međunarodne mreže za provjeru činjenica (International Fact-Checking Network – IFCN), koja primjenjuje Kodeks načela koji uključuje niz obveza kojih se fact-checkeri moraju pridržavati prilikom promoviranja izvrsnosti u provjeri činjenica: nestranačnost i pravičnost, transparentnost izvora, transparentnost finansiranja i organizacije, transparentnost metodologije, otvorena i iskrena politika korekcija.

2. Šta se desi ako 3PFC partner označi neku priču kao lažnu?

  • Jednom kada 3PFC partner ocijeni priču lažnom, izmijenjenom ili djelomično lažnom, Facebook je prikaže znatno niže u News Feedu nego što bi inače bila. Na Instagramu takve informacije, također, budu potisnute niže, a teže ih je pronaći sa stranice Explore i korištenjem hashtaga.
  • Uz to, sadržaj na Facebooku i Instagramu koji je ocijenjen kao lažni ili izmijenjen vidno je označen kao takav da čitatelji sami odluče kakve će sadržaje čitati, dijeliti, te kojim će informacijama vjerovati. Te su oznake prikazane na vrhu lažnih i izmijenjenih fotografija i videozapisa, kao i na Instagram Stories, a povezane su linkom s procjenom provjere plasiranih činjenica. Za sadržaj koji je ocijenjen kao djelomično lažan ili mu nedostaje kontekst primijenjuje se oznaka upozorenja lakše težine.
  • Na stranicama i domenama koje opetovano dijele lažne vijesti smanjit će se njihova distribucija, te onemogućiti zarada i oglašavanja. Čitateljima i administratorima stranica bit će poslana obavijest ako pokušaju podijeliti priču ili su u prošlosti podijelili priču za koju je utvrđeno da je lažna.

3. Koju vrstu sadržaja može provjeravati 3PFC?

  • U fokusu programa provjere činjenica je identificiranje i rješavanje viralnih dezinformacija, naročito onih koje su ciljano plasirane, bez ikakve osnove. Partneri za provjeru činjenica daju prioritet dokazano lažnim tvrdnjama, posebno onima koje su pravovremene ili su u trendu i važne za čitatelja.
  • 3PFC može analizrati sve vrste sadržaja, uključujući fotografije i videa

Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebooku 

Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebooku sastoji se iz tri dijela, a 3PFC program je jedan od njih:

1.Facebok ukljanja račune i sadržaje koji krše Standarde zajednice i narušavaju sigurnost platforme.

a.Dezinformacije se najčešće šire s lažnih računa na društvenim mrežama – samo u trećem kvartalu 2020 Facebook je onesposobio 1.3 milijardu lažnih računa.

b.Facebook uklanja sadržaje koji imaju utjecaj na birače ili bilo kakve pogrešne informacije koja bi mogle prouzrokovati nasilje u stvarnom svijetu ili kreirati neposrednu štetu.

2.Facebook smanjuje distribuiranje i vidljivost sadržaja koji direktno ne krši standarde zajednice, ali je unatoč tome nekvalitetan.

a.Širom svijeta Facebook sarađuje s 80 partnera za provjeru činjenica na više od 60 jezika. Kad se ustanovi da je neka informacija lažna, dramatično se smanjuje distribucija tog sadržaja.

b.Također, smanjujeje se mogućnost širenja ostalog neželjenog, senzacionalnog sadržaja kao što je mamac za klik i mamac za angažman – što se također može podudarati s plasiranjem dezinformacija.

3.Informiranje ljude dajući im više konteksta da bi oni sami mogli odlučiti šta će čitati i dijeliti, te kojem će sadržaju vjerovati

a.Kad fact-checker neki post ocijeni kao lažni, taj će sadržaj biti označen naljepnicom upozorenja, uz priloženu procjenu i istraživanje fact-checkera za sve one koji vide post, a pokušaju ga podijeliti ili već jesu.

b.Dugme za kontekst pruža informacije o izvorima članaka koje ljudi vide u News Feedu, a također, Facebook obavještava ljude kada je članak koji namjeravaju podijeliti stariji od 90 dana.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE