HADŽIMEJLIĆ, MOKER I HAFIZOVIĆ U EMISIJI ‘STIL ŽIVOTA U ISLAMU’ O SUFIZMU I DUHOVNOSTI: SVI NEGDJE U DUBINI BIĆA OSJEĆAJU ČEŽNJU ZA BOGOM

U emisiji "Stil života u islamu", trinaestoj po redu, govorili smo o tesavufu, islamskoj nauci koja se bavi odgojem duše.

Također smo sa našim gostima razgovarali o dimenzijama duhovnosti, kao što je sufizam.

U našem studiju ugostili smo prof.dr. Ćazima Hadžimejlića, prof.dr. Mubinu Moker kao i Hišama ef. Hafizovića.

Hažimejlić je objasnio da duhovna dimenzija obuhvata svakog čovjeka, nevezano da li on bio musliman ili ne. To je nešto što je izvor života, energija koja nam daje život, to je duša. Nije to samo u vrijeme današnjice, to je bilo i prije i ono što će biti poslije nas. Duhovnost je uvijek prisutna, samo svjesnost ljudi o duhovnosti kod njih, kod sredine zavisi od razumjevanja, poimanja, traženja i htjenja za onim za čim naše duše vape.

  • Duhovnost ili traženje samog sebe počinje još od Adema a.s. Dolaskom njega na ovu planetu je ujedno i čiščenje i traženje u sebi onoga čemu je on pripadao i od čega je otišao. Ta čistoća protaka se kroz sve narode, sve do poslanika Muhammeda a.s., a s njim svakako dolaze i prva džamija, Poslanikova džamija u kojoj je svakako bila jedna doza duhovnosti. Ljudi koji su tu provodili duže vrijeme u ibadetu, bavili se znanjem…

Hadžimejlić dodaje da je tim njihovim kružocima prisustovao i sam Poslanik.

Kako kaže, prve institucije već se javljaju u osmom stoljeću, prve tekije u Palestini, u gradu Remlu. Neke druge islamske grane nastaju kasnije. Kada je riječ o dolasku tesavufa na ove prostore, imamo tragove već od 12. stoljeća. To možemo zaključiti iz djela Saltukname. Dolaskom njega na ove prostore i boraveći sa bosanskohercegovačkim kraljevima i prinčevima i upoznavajući se sa njima imamo već podatke iz tog djela koje je kasnije napisano.

Kada je riječ o prvoj tekiji kod nas, u BiH, iz 1443. godine imamo podatak, kod Rogatice je bila prva institucija. Zvanično dolazak islama na ove prostore ide sa Fatihom, od tog perioda imamo Isa Bega Ishakovića koji osniva mevlevijsku zaviju na Bembaši.

Moker je dodala da je prva osoba koja se u sufizmu spominje, kao sufija je Ebu Hašim Sufi, iz 2. stoljeća hidžre, dakle 8. stoljeća. Inače je bio rodom iz Kufe. Živio je u Siriji.

  • Kada se radi o duhovnosti, nema odrednica tipa muško-žensko. Duša je nešto što je vezano za nadosjetilni svijet. Svi oni stupnjevi koji stoje pred muškarcem, jednako stoji i pred ženom. Sufizam je stvar čovjekove nutrine, jer svi ljudi negdje u dubini svoga bića osjećaju čežnju za Bogom. Bolje ako su toga svjesni jer onda mogu krenuti u potragu za suštinom svoga bića. Ukoliko toga nisu svjesni, teže je jer onda čovjek osjeća stalnu čežnju i nezadovoljstvo koje mu ne može nadomjestiti ništa materijalno, ali on nije svjestan zbog čega je to nezadovoljstvo u njemu. Svi smo na ovaj svijet došli sa dušom i sa unutarnjim predispozicijama. Svi imamo jednake predispozicije. Hazreti Hatidža je bila prva osoba i prva žena koja je primila islam. Dakle, ona je imala te potencijale. Puteva prema Bogu ima koliko i ljudskih duša. Svako od nas ima pravo i mogućnost da gradi vezu sa Bogom, neovisno o bilo kakvoj vanjskoj odrednici. To je nešto u nama, ono autentično, sa čim smo mi došli na ovaj svijet – kazala je Moker.

Hafizović je objasnio metodologije i različite pristupe u istini u islamskim naukama.

  • Tako u fikhu imamo četiri poznata i priznata, i peti džaferijski mezheb. Obično se govori o 12 tarikata, a ponekad i 14. 14 metodologija, 14 pristupa čovjeku, jer svi mi imamo neke različite specifičnosti i pristupe spoznaji. Mi spoznajemo na osnovu dosašnjeg iskustva. Ne možemo spoznavati na osnovu tuđih iskustava. Zato postoje različite škole koje imaju različite metode odgoja čovjeka. U zadnjih 200 godina najviše govorimo o nakšibendijskom tarikatu u BiH – govori efendija za Hayat.

Profesor Ćazim se osvrnuo na naškibendijski tarikat, koji je najviše zastupljen i prihvaćen u zadnje vrijeme. Kada su ovi prostori bili u raznim kretanjima i ratovima uspio se održati, jer je on prisan čovjeku sa unutrašnje strane i prisan u samom komšiluku, ili ophođenju čovjeka sa čovjekom. On ima svoje uže i šire dimenzije. Suština je biti čovjek i prilagoditi se onome što odgovara, ističe on.

  • Tarikat znači put ka spoznaji, put ka Allahu dž.š. U tome imate i niz drugih popratnih stvari. Čovjek što je boljeg morala, bliži je Poslaniku. Što je bliži Poslaniku, bliži je Allahu dž.š. Neke stvari su prilagođene našem narodu. Prilagođene su načinu ponašanja, mentalitetu, ophođenju, situaciji i okruženju u kojem se nalazimo – kazao je naš gost.

Profesorica Moker je objasnila da tesavuf razumjeva kao jedan životni stil.

  • Ebu Bekr Kitani je kazao da je tesavuf u svojoj cjelosti kodeks lijepog vladanja, morala. Prema kome god pokažeš više pravilnog odnosa, pokazao si veći stupanj tesavufa. Treba se truditi da se što više svojim etičkim kodeksom približimo Poslaniku a.s., jer je on bio taj koji je znao kako se na pravi način postaviti u svakoj situaciji – rekla je naša uvažena gošća.

Efendija Hafizović je razjasnio zabunu koja je vrlo česta, a radi se o tome da se često dešava pogrešan prevod sufizma tesavuf kao islamska mistika.

  • On ima u sebi elemenata mističnog. Najviše se traga za tajnama duše. Njegov precizniji prevod je islamski ezoterizam, odnosno islamska nutarnja nauka, koja se bavi čovjekovom nutrinom. Allah dž.š. kada je stvarao čovjeka udahnuo je u njega Ruh duh koji je čist, apsolutno čist. Udahnut je u tijelo koje je materijalno. Dodirom Ruha i tijela nastaje nefs, životna energija. Kako ćemo nefs usmjeriti zavisi od toga šta ćemo generalno biti. Da li ćemo biti čestiti, ispravni ljudi ili ćemo otići u kontra smjeru – pojašnjava on za Hayat.

Video pogledajte OVDJE.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

TEGELTIJA SA KRIVOKAPIĆEM: DOBRI I PRIJATELJSKI ODNOSI

0
Predsjedavajući Vijeća ministara BiH Zoran Tegeltija večeras je, na marginama Samita šefova vlada Centralnoevropske inicijative u Budvi, razgovarao s predsjednikom Vlade Crne Gore Zdravkom Krivokapićem o unapređenju bilateralne saradnje.