HOĆE LI BIH POSTATI VELIKO GRADILIŠTE?

Naša zemlja u funkciji ima tek nešto više od 200 kilometara autoputeva, uključujući dionice na koridoru Vc, autoputu od Doboja do Banjaluke te autoputu od Banja Luke do Gradiške, a prema brzini gradnje autoputeva BiH uveliko kaska za ostatkom regije.

Piše: Alem Karamešić

Šta se gradi?

Najznačajniji projekat cestogradnje u BiH je autoput na Koridoru Vc, koja se realizuje već skoro dvije decenije. Kamen temeljac za ovaj autoput položio je 4. januara 2000. godine tadašnji premijer FBiH, Edhem Bičakčić. Od tada do danas u prometu je 81 kilometar autoputa od Zenice do Tarčina, krajnja sjeverna dionica autoputa od Svilaja do Odžaka dužine 11 kilometara, te dionica na jugu od Zvirovića do graničnog prelaza Bijača duga 9,6 kilometara.

Nekoliko godina traje izgradnja zeničke zaobilaznice na poddionicama Drivuša – Klopče, Klopče – Donja Gračanica i Tunel Zenica – Donja Gračanica. Do sada je završena prva poddionica Drivuša – Klopče u dužini 2,2 kilometra. Na poddionici Klopče – Donja Gračanica nalazi se do sada najviši vijadukt u Bosni i Hercegovini, Babina Rijeka, a završetak kompletne poddionice, kako je saopćeno iz JP Autoceste FBiH, očekuje se do kraja građevinske sezone ove godine. Radovi na poddionici Tunel Zenica – Donja Gračanica očekuje se sredinom 2021. godine.

U septembru prošle godine počeli su i pripremni radovi za izgradnju poddionice Vranduk – Ponirak duge 5,3 kilometra. Rok za završetak radova na ovoj dionici je 24 mjeseca. Osim gradilišta u okolici Zenice, radovi na koridoru Vc izvode se i u Hercegovini na poddionici Buna – Počitelj. Pripremni radovi se izvode i na poddionici Počitelj – Zvirovići na kojoj će se nalaziti most Počitelj dug 945 i visok 100 metara. Obje poddionice ukupno su duge 18,3 kilometra.

Izgradnja poddionice Počitelj – Zvirovići finansira se iz sredstava osiguranih u okviru ugovora o zajmu sklopljenog sa Europskom investicijskom bankom (EIB) u visini od 100 miliona eura i bespovratnim sredstvima Europske unije u visini od 5 miliona eura koja su osigurana u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF). Predviđeni rok izgradnje za LOT1 je 24 mjeseca, a za LOT2 30 mjeseci.

Koridor Vc kroz RS

Gradnja prve dionice autoputa na Koridoru Vc kroz RS počela je sredinom juna prošle godine, tri mjeseca nakon što je potpisan ugovor o njenoj gradnji u martu i pola godine nakon što je to najavio premijer Radovan Višković u svom ekspozeu pred zastupnicima Narodne skupštine RS u decembru 2018. Zvaničan početak gradnje ove dionice autoputa upriličen je 17. juna 2019. Kako se navodi na zvaničnoj stranici JP Autoputevi RS dionica počinje na području sela
Tovira, na desnoj obali Bosne, gde je planirano da se preko petlje Johovac poveže sa postojećim autoputem Banja Luka – Doboj.

U opisu projekta gradnje Koridora Vc kroz RS stoji da planirani objekti na prvoj dionici ovog autoputa uključuju most preko Bosne kojim će autoput biti povezan sa magistralnim putem M17, četiri manja mosta preko manjih vodotoka u dolini Bosne, jedan nadvožnjak preko pruge, šest propusta za potoke i pet podvožnjaka za presijecanje postojećih puteva. Autoput je projektovan za brzine do 120 km/h i bit će širine do 30 m.

Trenutno je u postupku ratifikacije sporazum između BiH i EBRD-a za autoput na koridoru Vc kroz RS, za dionicu od Rudanke do Putnikovog brda, u iznosu od oko 150 miliona eura.

Međudržavni mostovi

Dionica autoput Vc kroz RS trebala bi se spojiti sa već izgrađenom dionicom od Odžaka do Svilaja gdje je izgrađen i međudržavni most preko rijeke Save. Priča o izgradnji ovog mosta koji bi trebao povezati hrvatski autoput sa koridorom VC kroz BiH, stara je skoro osam godina.

Nakon treće tenderske procedure, i milionske odštete koju je BiH morala platiti, jer po okončanju tendera nije na vrijeme uvela u posao austrijsku kompaniu “Štrabag”, u septembru 2016. postavljen je kamen temeljac za most Svilaj, a završetak radova tada je planiran za 28. maj 2019.

Prvi dio mosta je spojen u februaru prošle godine, dok su oba dijela spojena u aprilu. Ipak, potpuni završetak radova je kasnio u odnosu na prvobitno planirani rok, a to je potvrdio i zamjenik ministra komunikacija i prometa BiH, Saša Dalipagić nakon sastanka s komesarkom Evropske unije za promet Violetom Bulc.

Most neće biti pušten u promet između ostalog i zbog kašnjenja u gradnji graničnog prelaza na bh. strani mosta. Tender za njegovu izgradnju raspisan je u februaru, a prema ranijim najavama iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH, njegova gradnja je trebala početi još u maju.

S druge strane, gradnja još jednog međudržavnog mosta na rijeci Savi, onog kod Gradiške na koji bi se trebao spojiti autoput od Banjaluke počela je u oktobru. Svečano potpisivanje Ugovora za prvu fazu projekta izgradnje saobraćajnice od Okučana do granice sa Bosnom i Hercegovinom, koja podrazumijeva i izgradnju mosta na granici preko rijeke Save, održano je tek 16. jula 2019. godine, u sjedištu Hrvatskih cesta u Zagrebu. Vrijednost ugovorenih radova je veća od 38 miliona KM (bez PDV), a predviđeno je da traju 30 mjeseci.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa 'GLEDAJ Hayat' na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.