Jedni su za promjene, a drugi su protiv. Kakve konkretno izmjene donosi ovaj Zakon i zašto je podigao ovoliku prašinu, razgovarali smo sa našim gostima u emisiji ‘Dobar dan BiH’. Gosti naše emisije bili su Suad Huskić, načelnik Tešnja, najjače ekonomske sredine u državi, Mirza Kršo, profesor na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu, Nino Serdarević, profesor na Ekonomskom fakultetu u Zenici, te Admir Čavalić, asistent na Ekonomskom fakultetu u Tuzli.
Huskić je kazao kako su ove promjene zakonske regulative dugo čekali.
- Ranije sam upućivao raznorazne apelacije, ali nisu ugledale svjetlo dana. Ovo je nešto što smo dugo čekali. Smatram da je ovo jedan od koraka ka onom što treba postići. Mora se krenuti od kompletnog prijedloga novog zakona, koji bi promijenio odnose javnih prihoda prema kantonima i općinama – mišljenja je Huskić.
Serdarević je naveo kako je pojam ‘otimanje’ jednih od drugih jedan sasvim pogrešan termin.
- Niti jedan argument ne ide u pravcu uređenja Federacije. Uređenju toga kako će se raspodijeliti novac. Nijedno od rješenja ne nudi put ka uređenju na način da se obezbjede i omoguće jednaka prava svim građanim u cijeloj Federaciji. Moje mišljenje je da trebamo pričati o fiskalnom uređenju Fedseracije – naveo je Serdarević.
Čavalić je kazao kako je postojeće rješenje katastrofalno i ne nudi nikakav inovativniji pristup koji treba da osigura ravnomjera razvoj.
- Ovo je političko rješenje. Politika ima diskrecionu moć da u jednom trenutku stavi konačnu riječ, pogotovo kada su u pitanju porezi. Nadam se da je ovo uvertira, odnosno početak sveobuhvatnog modela fiskalne raspodjele. Razumjevajući političke procese, vjerovatno da će to u perspektivi biti u narednih 10 godina i više. Bojim se da ćemo vrlo teško naći kompromis. Za sve ovo bi trebala biti međunarodna komisija. Bit će vrlo teško, nije još završen čin, sve je na Domu Naroda – objasnio je Čavalić.
Huskić je kazao da je do sada zbog neravnomjerne raspodjele šteta nanesena svim drugim kantonima.
- Postojeći zakon nije pravedan i on ne omogućava razvitak Federacije. Na sve dosadašnje pokušaje promjene, inicijative su bile odbačene zbog političkih odnosa. Mislim da je ovo neka vrsta reakcije. Očekujem formiranje radnog tima kojeg čine predstavnici kantona, općina, gradova i Vlade Federacije koje bi trebali raditi na cjelokupnom rješenju. Kao načelnik općine sam ponavaljao tu stvar na javnim sastancima, ali nije bilo prihvaćeno. Suština problema je da sadašnji zakon ne nudi razvoj Federacije. Sadašnji javni dijalog se pretvorio u utakmicu Sarajeva protiv ostatka Federacije, pogotovo ako to prevodimo u svijet politike. Preko 60 zastupnika je glasalo za ovaj zakon iz različitih stranaka. To se pretvorilo u nešto što ova materija ne zaslužuje. Plaća policajca u Zeničko dobojskom kantonu i u Kantonu Sarajevo nije ista. To je nepravda, koja utiče na odlazak mladih iz BiH i to se moralo promijeniti. U ovom trenutku zakonsko rješenje nije tretiralo sve općine u Federaciji. Postoje jasni stavovi, a dosadašnje zakonsko rješenje nije dobro za općine. Zavisimo od površine broja stanovnika i dolazimo u situaciju da raspoređujemo novac spram pogrešene evidencije – kazao je Huskić.
Kršo je naveo kako je ovaj prijedlog tretirao po dva člana i po jedan stav u njima.
- Svi smo potpuno saglasni da je postojeći sistem loš iz različitih razloga. Ovaj zakon je trebao da se već 2011. godine donese i da se napravi njegova nadogradnja. I ovaj prijedlog je lošiji. Nepravda se redistribuira na određen način. Jedino gdje se ne slažem jeste to da je ovo prvi korak u nekom procesu. Ovaj pristup ignoriše sve ono što ekonomisti znaju da je važno. Ne mislim da je ovo bilo kakav ozbiljan korak, osim u političkom smislu – izjavio je Kršo.
Serdarević je naveo kako je potrebno imati na umu da je dodatna vrijednost jedini zajednički porez u Federaciji.
- Na nama je da li da ustrojimo Federaciju ili je to resurs koji će se alucirati tamo gdje se plaća. Studija je bazirana na iskustvima Hrvatske, Švicarske i Njemačke, a to su uspješni primjeri fiskalnog federalizma. Porez na dodatnu vrijednost je jedini porez koji se može vezati za Ustav Federacije, što podrazumjeva da svaki građanin ima jednaka prava od poreza. Kada dođemo do prosjeka po građanu Federacije, onda idemo u druge korake, a to su koraci izjednjačavanja resursa, odnosno pomaganje kantonima koji nisu u mogućnosti da skupe druge poreze. Cilj treba da bude davanje prilike drugima da se razviju, izjednačavanje kantona da bi se organizovao normalan život svih građana u Federaciji – istakao je Serdarević.
Čavalić je kazao da će ipak na kraju biti odluka na Domu Naroda, tako da je svašta moguće za očekivati.
- Pitanje raspodjele prihoda nije čisto ekonomsko, to je stvar opšte – društvenih konsezusa. Sve zavisi od cilja, a cilj postavlja politika. Aktuelne izmjene posmatram kao politički refleks. Očekujem da će Dom Naroda usaglasiti ovaj prijedlog, čiji je cilj da imamo sve kantone razvijene – zaključio je Čavalić.
(Mehmed Sultanović)
Video pogledajte OVDJE