IZ SARAJEVOGASA OBJASNILI NA ŠTA OBRATITI PAŽNJU KAKO BI SE SIGURNO GRIJALI NA PLIN

Sarajevogas na samom početku podsjeća da je prirodni gas siguran, kao i svi drugi energenti, ukoliko se ispravno koristi. Redovna kontrola, održavanje i ispravna instalacija od suštinske su važnosti.

U skladu sa zakonskom i tehničkom regulativom, rukovanje i održavanje unutrašnje gasne instalacije je obaveza korisnika gasa koji mora najmanje jednom godišnje izvršiti vizuelnu kontrolu sistema vodova. Također, provjeru upotrebljivosti, odnosno zaptivenosti svakih 12 godina vrši ugovorni izvođač.

Prirodni gas je bez boje i mirisa, a kako bi se osjetio u prostoru dodaje mu se odorans (sredstvo sa karakterističnim neprijatnim mirisom).

Za potpuno sagorijevanje prirodnog gasa u gasnim aparatima neophodno je osigurati dovoljnu količinu zraka, odnosno kiseonika iz zraka. Kada je osigurana dovoljna količina zraka u produktima sagorijevanja, nastaju ugljen-dioksid i vodena para. Međutim, ako je iz nekog razloga dotok zraka smanjen, umjesto ugljen-dioksida nastaje ugljen-monoksid, odnosno dolazi do nepotpunog sagorijevanja.

Ovo je od posebnog značaja za gasne aparate koji zrak za sagorijevanje uzimaju iz prostorije u koju su smješteni, a produkti sagorijevanja se kroz dimnjak odvode u slobodnu atmosferu.

Osnovni razlozi za pojavu ugljen-monoksida u prostoriji su:

1. poremećaj u sistemu dovoda zraka za sagorijevanje,

2. neispravan dimnjak,

3. neispravan gasni aparat.

Gasni aparati moraju biti zaštićeni od mehaničkih oštećenja i prljanja. Trajno se mora osigurati dovod zraka za sagorijevanje i odvod produkata sagorjevanja. Korisnik gasa mora biti upoznat sa upustvom za rukovanje izdatim od strane proizvođača gasnog aparata.

Pored redovne provjere i ispitivanja tokom rada gasnih aparata, korisnik gasa treba da vodi računa o mogućim naznakama odstupanja od besprijekornog funkcionisanja ili drugih smetnji.

To su na primjer:

  • tragovi čađi, onečišćenja, promjene boje sa unutrašnje ili vanjske strane ili u neposrednoj blizini gasnog aparata;
  • promjena izgleda plamena (plamen nije plav i uspravan, već žut i “lelujav”) ili stabilnosti plamena pri niskom opterećenju;
  • narušena stabilnost položaja ili učvršćenja na zidu;
  • nedostajući, oštećeni ili neodgovarajući uređaji za rukovanje (na primjer tasteri na štednjaku);
  • promjene u radu prilikom uključivanja i isključivanja povezano sa neuobičajnim zvukovima (“teško” paljenje, “lagano” praskanje-pufovanje);
  • nastajanje neuobičajnog mirisa pri radu gasnih aparata (produkti sagorijevanja);
  • miris gasa.

Kako je dovod zraka jedan od temeljnih uslova za dobar rad gasnog aparata, neovisno od prethodno navedenog, korisnik gasa mora voditi računa o tome da su uređaji i građevinski dijelovi koji služe za dovod zraka za sagorijevanje, odnosno razrjeđivanje produkata sagorijevanja, trajno funkcionalni.

To se odnosi prije svega na:

  • prozore i spoljna vrata bez posebnih zaptivača
  • unutrašnja vrata bez obodnih zaptivača
  • veličinu i namjenu prostorije
  • otvore između prostorija na unutrašnjim vratima ili unutrašnjim zidovima
  • skraćena unutrašnja vrata
  • otvore direktno prema slobodnoj atmosferi
  • propusne elemente za spoljni zrak
  • otvore u ormarima u koje su postavljeni gasni aparati

Svaka promjena (na primjer naknadna ugradnja zaptivača na prozorima i vratima, ugradnja odisnih uređaja kao što je kuhinjska napa ili sušilica veša, izmjena prozora) se smije izvesti samo uz saglasnost preduzeća za kontrolu sistema za odvod produkata sagorijevanja (dimnjačarska preduzeća, ovlašteni serviseri gasnih trošila) ili ugovornog izvođača.

Neovisno od aktivnosti čišćenja i provjere koju vrši preduzeće za kontrolu sistema za odvod produkata sagorijavanja, korisnik gasa mora voditi računa o sljedećem:

  • eventualni izlazak produkata sagorijevanja iz gasnih aparata koji se može prepoznati po neuobičajnom mirisu, zaprljanju i vlazi;
  • ptičija gnijezda u/na ušću dimjaka, pokazatelj može da bude neuobičajna aktivnost ptica na tom području;
  • prepoznatljiva oštećenja pri vrhu dimjaka ( na primjer iskrivljen ili slomljen nastavak dimnjaka, spoljna vlaga na tavanu);

Važno je naglasiti i da je kuhinjska napa jedan od uzroka povrata produkata sagorijevanja i trovanja ugljen-monoksidom. Napa ne smije biti montirana u stanu u kojemu je ugrađen atmosferski bojler (gasni aparat sa otvorenom komorom za sagorijevanje priključen na dimnjak) bez prethodne saglasnosti, kontrole i provjere od strane ugovornog izvođača i preduzeća za kontrolu sistema za odvod produkata sagorijevanja, te potvrde da je nakon njene ugradnje i dalje osiguran dovod zraka za sagorijevanje, odnosno odvod produkata sagorijevanja.

Djelovanje kuhinjske nape utiče na stvaranje potpritiska u stanu, odnosno povrat produkata sagorijevanja iz gasnog aparata i dimnjaka. Ako korisnik ima napu, ovlašteni serviseri gasnih aparata moraju ugraditi posebne uređaje koji omogućavaju naizmjeničan rad kuhinjske nape i gasnog aparata, odnosno onemogućavaju istovremeni rad.

Također, ventilator u kupaonici mora biti uklonjen/isključen jer se radom ventilatora vrlo brzo stvara potpritisak u prostoriji.

U vratima prostorije u kojoj je ugrađen gasni aparat priključen na dimnjak (većinom su to kupaonice) moraju biti ugrađeni ventilacijski otvori da bi se osigurala dovoljna količina zraka potrebnog za sagorijevanje.

Ako je u stanu ugrađena PVC stolarija, na vanjskom zidu moraju biti ventilacijski otvori u gornjem i donjem dijelu zida. Naime, kako PVC stolarija ima stopostotno dihtovanje, nakon kraćeg vremena se potroši zrak u stanu te dolazi do stvaranja potpritiska i mogućeg povrata produkata sagorijevanja.

Svim kupcima, prije početka sezone grijanja dostavlja se brošura “Upute korisnicima prirodnog gasa” koja sadrži sve potrebne smjernice o održavanju unutrašnjih gasnih instalacija.

Na web stranici se također nalaze detaljne upute o sigurnom korištenju prirodnog gasa, a usmene informacije se mogu dobiti u centrima za kupce.

Kupcima je 24 sata dostupna i dežurna služba koja na svaki poziv dolazi na adresu u najkraćem vremenskom roku.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE