JAKO BITNI: SAMO 12 KORAKA KOJI SMANJUJU RIZIK OD RAKA

Svake se godine u februaru obilježava Svjetski dan raka kako bi se upozorilo na maligne bolesti koje mogu napasti gotovo svaki dio našeg tijela. Međutim, postoje i načini kako smanjiti rizik od oboljenja, a možemo ih početi primjenjivati već danas.

1. Prestanite pušiti

Pušenje duhana vodeći je globalni uzrok bolesti i smrti koje se mogu spriječiti, pa tako i raka. Svake godine pušenje cigareta ubija šest miliona ljudi širom svijeta te uzrokuje ekonomsku štetu veću od tri milijarde dolara godišnje. Predviđa se da će u ovom stoljeću umrijeti milijardu ljudi ako se u što skorije vrijeme ne počne primjenjivati Okvirna konvencija kontrole duhana Svjetske zdravstvene organizacije.

Ono što možete učiniti već danas za sebe jest barem smanjiti broj popušenih cigareta, a potom ih i u potpunosti odstraniti iz svoje svakodnevice.

2. Nemojte pristajati biti pasivni pušač

Jednako kao pušenje štetan je i boravak kraj osobe koja puši. Čak i ako sami ne pušimo, time postajemo pasivni pušači i udišemo štetne čestice. Zakon o ograničavanju upotrebe duhanskih proizvoda u Hrvatskoj je stupio na snagu 6. novembra 2008. i njime se, radi zaštite zdravlja građana, utvrđuju mjere za smanjenje i ograničavanje upotrebe duhanskih proizvoda, štetni sastojci cigareta i obavezne oznake na pakiranjima duhanskih proizvoda, preventivne mjere protiv pušenja te nadzor nad njegovom provedbom. Njegovim stupanjem na snagu pušenje je zabranjeno u prostorima u kojima se obavlja zdravstvena djelatnost i djelatnost odgoja i obrazovanja, uz izuzetak psihijatrijskih bolnica, gdje je pušenje dopušteno u posebnim, za pušače određenim prostorima. Međutim, još postoje radna okruženja u kojima se pušenje tolerira, barem prešutno. Kolegama, prijateljima i ukućanima jasno dajte do znanja da vam smeta kada puše kraj vas. Ako vas poštuju, ugasit će cigaretu ili otići na drugo mjesto.

3. Održavajte zdravu tjelesnu težinu

Postoje brojna istraživanja koja idu u prilog tome da održavanje zdrave tjelesne težine smanjuje rizik od nastanka raka. U europskim zemljama osobe koje paze na održavanje tjelesne težine imaju 18 posto manje šanse da obole od bilo koje vrste raka. Da bi se to postiglo, indeks tjelesne mase (IBM) trebao bi biti između 18 i 24.

4. Što manje sjedite i budite što aktivniji

Usko vezano uz održavanje težine je i aktivno bavljenje bilo kojim vidom sporta ili barem šetnjom. Preporučuje se barem 30 minuta tjelesne aktivnosti dnevno kako bi se smanjio rizik od raka. To ne mora nužno biti zahtjevna aktivnost; već će i svakodnevna šetnja učiniti čuda.

5. Jedite što zdravije

Zdrav jelovnik podrazumijeva cjelovite žitarice, voće i povrće te istodobno ograničava unos visokokalorične hrane i pića kao što su gazirani sokovi, masna hrana te procesuirano meso.

6. Smanjite unos alkohola

Dugogodišnja konzumacija alkohola može uzrokovati rak, i to čak sedam vrsta raka: rak usta, jednjaka, grla (ždrijela i grkljana), jetre, debelog crijeva (debelog crijeva i rektuma) i dojke. Nije pogrešno posegnuti za kojom čašom alkohola u posebnim prilikama, ali on nipošto ne bi trebao biti dio naše svakodnevice, posebno ako želimo izbjeći crni scenarij. Što manje pijemo, to je manja šansa da ćemo u budućnosti oboljeti od raka.

7. Pažljivo se izlažite suncu

Zračenje Sunca sadrži svjetlost koju možemo vidjeti i infracrveno zračenje koje možemo osjetiti kao toplinu, kao i nevidljivo ultraljubičasto (UV) zračenje. Optičko sunčevo zračenje bitno je za planetu Zemlju (npr. za fotosintezu) i ljude. Izlaganje UVB zrakama nužno je za apsorpciju vitamina D u našem tijelu, ali istodobno su Sunčeve zrake svake godine sve opasnije. Zato je nužno štiti se kremama, i to tokom čitave godine te, ako je moguće, izbjegavati Sunce tokom ljeta od 11 do 17 sati.

8. Izbjegavajte izlaganje kancerogenim tvarima

U okolišu postoji mnogo hiljada umjetnih ili prirodnih tvari, uključujući i na radnom mjestu, od kojih neke mogu izazvati rak. Mnoge od tih tvari su hemikalije. Upravo zato svako poduzeće koje njima rukuje mora zaštiti svoje radnike i izlaganje svesti na najmanju moguću mjeru. Ono što možete i sami napraviti jest što manje koristiti automobil zbog ispušnih plinova koji su, također, kancerogeni, ali i upozoriti ako na radnom mjestu ili bilo gdje u javnosti uočite sumnjive tvari.

9. Saznajte jeste li izloženi zračenju u svome domu te ga smanjite na najmanju moguću mjeru

Radon je prirodni radioaktivni plin koji može prouzročiti izlaganje zračenju u vašem domu te posljedično uzrokovati rak pluća. Radon je, uz plutonij, vjerovatno najrjeđi element na Zemlji, a u tragovima prati druge radioaktivne elemente. Rasprostirući se od njih kao plin u njihovu okolinu, čini i nju radioaktivnom. U najnovije doba, količina radona u vodi i atmosferi dovodi se u vezu sa seizmičkom aktivnošću. U naše domove može ući doslovno iz tla, što se može spriječiti adekvatnom gradnjom. No, ako je već u kući ili zgradi, postoje metode kako ga smanjiti. Neke metode djeluju tako da lagano povećavaju pritisak zraka u kući, dok se druge temelje na razrjeđivanju zraka koji ulazi u dom iz zemlje vanjskim zrakom ili na izvlačenju zraka iz tla ispod kuće i ispumpavanjem u atmosferu. Većina sistema za smanjenje radona zahtijeva upotrebu malih električnih pumpi.

10. Dojite svoje dijete

Iako svaka žena ima pravo odlučiti hoće li dojiti ili ne te joj niko ne smije nametnuti tu odluku, istraživanja su pokazala da su žene koje su dojile, u manjem riziku od obolijevanja od raka dojke.

Što duže žena doji, rizik od obolijevanja je manji. Konkretno, za svakih 12 mjeseci dojenja rizik se smanjuje za 4 posto, s time da se pribrojava dojenje svakog djeteta ako je žena imala više poroda.

11. Pobrinite se za vakcinisanje svoje djece

Novorođenčad bi se trebala vakcinisati protiv hepatitisa B, a djevojčice u ranim tinejdžerskim godinama i protiv HPV-a. No, izuzetak nisu ni dječaci. Upravo su to dvije najčešće infekcije koje se povezuju s kasnijim nastankom raka. Naprimjer, HPV može uzrokovati rak vrata maternice i anusa, dok hepatitis B može uzrokovati rak jetre. Zato zaštitite svoju djecu na vrijeme.

12. Redovno idite na preglede

Posljednje, ali ne i manje važno, jest da redovno odlazite na preglede, posebno ako u obitelji imate historiju bolesti raka. Prevencija je najbolji lijek, ali vam i otkrivanje raka u njegovoj ranoj fazi može spasiti život. Zato svakako sudjelujte u organiziranim programima ranog otkrivanja raka kao što su rak dojke, rak vrata maternice i rak debelog crijeva.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE