Ovaj Kurd je otišao u Ameriku i osnovao prije 10 godina kompaniju “Chobani” (“čobanski”) koja pravi jogurt i koja danas vrijedi više od 5 milijardi dolara. Takođe, Hamdi Ulukaja nalazi se na listama najinovativnijih biznismena koji mijenjaju svijet, govorio je na TED-u, itd.
Hamdi Ulukaja je rođen negdje u dalekim stepama Anadolije, na nomadskom putovanju, dok su roditelji selili ovce, ne zna se ni tačan datum njegovog rođenja. Odrastao je među svojim ovcama u planinama i pravio sa ocem i majkom sir, jogurt i kajmak.
Kada je porastao, otac ga je poslao u Ankaru da studira političke nauke. Nakon toga je otišao u Njujork na postdiplomske studije iz biznisa.
Godine 2005. je vidio oglas da se prodaje ruinirana fabrika jogurta u brdima iznad Njujorka. Pozvao je oca i rekao:
-Ovi Amerikanci nemaju pojma šta je jogurt, za njih je ‘jogurt’ neki dezert prepun šećera i voća. Hoću da ljudi probaju pravi jogurt kao što mi pravimo.
Uzeo je kredit od banke i kupio fabriku. Ideja je bila da proizvode onaj gusti jogurt koji mi danas kupujemo u marketima pod imenom “grčki jogurt”. Za to mu je bila potrebna mašina za separaciju mlijeka koja košta milion dolara. Našao je na oglasima polovnu za 50 hiljada u Viskonsinu.
Dok je vozio da pokupi mašinu, razmišljao je kako da nazove firmu.
-Ja sam čobanin, zašto ne bih nazvao firmu Chobani, to će Amerikancima da zvuči kao neka egzotika – tako je razmišljao i rodilo se ime.
Nije imao pare za marketing, pa je riješio da se pozicionira tako što će njegov jogurt da ima potpuno drugačije pakovanje (kao mala činija) i drugačiji dizajn od svega ostalog što stoji na rafovima. Ljudi su počeli da šeruju jogurt na društvenim mrežama, pa je Hamdi počeo i sam da kontaktira influensere na Facebooku i Twitteru da im pošalje jogurt – to je bila jedina reklama koju su mogli da priušte.
!”Ja sam Kurd, odrastao u planinama Turske među ovcama. U našem društvu nije bilo bitno ko ima koliko ovaca, već ko je kakav čovjek. Takva je i atmosfera danas u našim fabrikama, čim uđete osjetite ljudsku dušu”, priča Hamdi.
Vremenom se posao širio, ljudi tražili sve više jogurt, kupovao je nove fabrike..
Danas je “Chobani” najpoznatiji brend jogurta na svijetu i kompanija vrijedi pet milijardi dolara.
Prije par godina Hamdi je objavio da je poklonio 10% kompanije svojim zaposlenima, koji su bili uz njega od prvog dana.
Oko 30% zaposlenih su izbjeglice i migranti – Hamdi ih zapošljava kad god može.
“Chobani” je proglašena za jednu od top 10 najinovativnijih kompanija na svijetu od strane “FastCompany”.