KAKO SE ISTRAŽUJE JEDNA AVIONSKA NESREĆA: ZAŠTO JE JAKO TEŠKO KADA AVION PADNE U MORE?

U padu aviona kod Džakarte stradalo je više od 50 putnika, javio je Reuters pozivajući se na lokalne medije. Avion kompanije Sriwijaya Air srušio se nekoliko minuta nakon polijetanja sa aerodroma u Džakarti.

Avion je za manje od minuta pao sa visine od oko tri kilometra u more. Riječ je o 27 godina starom avionu Boing 737-500, a nadležni su najavili dodatne informacije o nesreći.

Ipak, kada olupina aviona bude pronađena slijedi najteži zadatak – pronaći uzrok pada što često nije tako lak posao.

Prvi prioritet istražitelja jeste da lokalna policija ili vojska osiguraju mjesto pada.

Ponekad lokacija i priroda pada aviona predstavljaju pravi izazov – na primjer, kada se let Džermanvingsa na letu 9525 srušio u martu 2015. godine u udaljenom, snijegom pokrivenom planinskom dijelu Francuske, istraživačima je bilo gotovo nemoguće da priđu. Dijelovi letjelice bili su rasuti na površini oko 4 hektara i 1.550 metara uz planinu u kosoj stjenovitoj jaruzi.

Pored prikupljanja dokaza koji se nađu na licu mjesta, ali i izvlačenja tzv. crne kutije (CVR) i kutije koja sadrži podatke o letu (FDR) tražiće se sve kopije dokumentacije – odnosno evidencije održavanja i spisak putnika koje posjeduje aviokompanija.

Ujedno istražitelji će odmah tražiti da čuju komunikaciju pilota sa kontrolom leta, kao i informacije o vremenskim prilikama u trenutku pada.

Pixabay

Prema pravilima utvrđenim Konvencijom o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu, primarnu ulogu u istrazi ima država u kojoj se dogodio pad, ali i države u kojoj je letjelica registrovana, odnosno gdje se nalazi sjedište avio-kompanije i gdje je avion projektovan. U slučaju pada aviona u Indoneziji, nesumnjivo je da će se istrazi priključiti istražitelji iz Nacionalnog odbora za bezbijednost u saobraćaju (NTSB) jer je u pitanju Boeing 737-500 američke proizvodnje.

Proces traženja uzroka nesreće je komplikovan kada se pad dogodi iznad mora, kao što je bio slučaj sa nesrećom Er Fransa 447 koji se srušio iznad Atlantika na putu od Rio de Janeira do Pariza u junu 2009. godine.

Bilo je potrebno skoro dvije godine da se iz dubine okeana izvuku “crne kutije” i još godinu dana da francuski zrakoplovni autoritet izda konačni izvještaj.

Takođe, crne kutije registruju signal samo 30 dana nakon pada kada je mnogo lakše sonarom detektovati olupinu u moru, nakon čega ostaju bez baterije.

Tragovi iz olupine

Jednom kada istražitelji budu u stanju da procijene fizičke dokaze, moraju biti otvorenog uma.

Ubrzo se olupina ponovo sastavlja u najbližem obližnjem hangaru. U slučaju pada u Lokerbiju u Škotskoj 1988. godine, to je umnogome pomoglo da se utvrdi uzrok nesreće (krhotine su bile izvrnute ka spolja što je ukazivalo da je eksplozija došla iznutra, odnosno da je u avionu bila podmetnuta bomba).

Fizički dokazi, čak iako su u početku sakriveni ili iskrivljeni zbog udara mogu početi da upućuju na potencijalni uzrok, zajedno sa FDR kutijom i razgovorom iz kokpita.

Rezultati obdukcija putnika i posade također mogu pokazati šta se dogodilo.

Na primjer, u holandskom izvještaju o obaranju MH17 iznad Ukrajine u julu 2014. navodi se da je priroda udara djelimično utvrđena i zahvaljujući vrsti povreda koje je posada zadobila u kokpitu (pošto je projektil eksplodirao odmah pored kokpita, piloti su imali dijelove gelera u tijelu).

Nakon prikupljanja fizičkih dokaza, pravi se ispis mogućih razloga među kojima je obavezno i eksplozija.

Nakrivljeni komadi metala iz trupa mogu to nagovijestiti, na primjer, ali bi to moralo biti vidljivo na više komada krhotina da bi se podržala teorija, piše Telegraf.rs.

Takođe, ako istražitelji vjeruju da su pronašli grešku u dizajnu ili održavanju, mogu odmah izdati preprouke kako bi pokušali da spriječe da se problem dogodi drugim avionima, mnogo prije nego što bude objavljen bilo koji konačni izvještaj.

Šta je bio uzrok nesreće u Indoneziji, ostaje vidimo nakon istrage koja će uslijediti…

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE