KAKO SE NOSITI SA IZOLACIJOM ZA HAYAT.BA GOVORI PSIHOLOGINJA

O mentalnom zdravlju važno je brinuti uvijek, a posebno u kriznim situacijama kakva je ova sa kojom smo se svi susreli.

Piše: Azra Hadžić

Jedna od mjera koja je uvedena zbog epidemije korona virusa u našoj zemlji je i mjera izolacije. Zbog toga je veliki broj ljudi izolovan, kako ne bi širili virus ili kako ne bi oboljeli. Nekima je izolacija propisajna od strane nadležnih organa, a veliki broj građana dobrovoljno je stupio u izolaciju, kako bi se odgvorno nosili sa nastalom situacijom.

Biti izolovan sigurno nije lako. Mnogima nakon par dana nestaje inspiracije šta bi mogli raditi, čime ispuniti svoj dan. Teško je i roditeljima koji djecu ne mogu izvesti napolje.

Boravak u zatvorenom prostoru, duže vrijeme, svakako može uticati i na naše mentalno zdravlje. Kako se nositi sa izolacijom, te kakve posljedice to ostavlja na naše mentalno zdravlje pitali smo psihologinju Đanu Lončaricu.

Vrijeme je izolacije uzrokovane koronavirusom, većina ljudi zatvorena je u svojim domovima, kako to utiče na njihovo mentalno zdravlje?

Pa ova situacija veliki je šok za sve nas i svi ljudi reaguju na neki sebi svojstven način. Ono što je važno znati da inače u kriznim situacijama reagujemo prvo sa šokom i nevjericom, a onda vremenom ide prihvatanje i prilagođavanje. Važno je da na neki način prilagodimo svoj život i obaveze ovome što imamo sada. Mnogi sada rade od kuće i bitno je da stvaraju sebi strukturu dana koja će ih podržavati u njihovom psihološkom danu. Kad je dan ispunjen, strukturisan i kada smo u kontaktu sa ljudima koje volimo, onda nemamo osjećaj emocionalne izolovanosti već samo fizičke, koja svakako svima teško pada.

Kada spominjete emocionalnu izolovanost, koliko je važno održavati kontakte sa ljudima tokom izolacije?

Jako je važno da ljudi budu u kontaktu sa svojim bliskim osobama, putem skype-a, zoom-a i sličnih meža. Psiholozi i psihoterapeuti to stalno ističu, fizička izolacija ne znači i emocionalnu izolaciju. Što više budemo u mogućnosti da razmjenimo emocije sa dragim ljudima to ćemo se bolje osjećati.

Šta je ono što u ovakvim situacijama treba izbjegavati, a šta se preporučuje?

Preporučljivo je da aktivnosti budu različite, kako za odrasle tako i za djecu. Da se ljudi bave fizičkom tjelovježbom. Da jedno vrijeme posvete razgovoru ili igranju društvenih igara sa djecom jer je i djeci to izvor radosti. Da obavljaju svoje aktivnosti i preporučljivo je da ne budu preplavljeni sa previše informacija. Važno je biti informisan, ali nije dobro stalno čitati informacije kojima smo svi stalno zasuti. Znači informisati se ujutru i naveče, ali ne biti stalno izložen tome, jer to može negativno da se odrazi na psihološko stanje. Važno je da razmišljamo svojom glavom, mnogo je informacija na internetu, moramo gledati koje su informacije provjerene. Znači da ne povjerujemo u sve što čujemo i vidimo zato što se u ljudima nekad stvara ankisonzost i panika, a posle se pokaže da te informacije nisu realne i provjerene.

Šta je važno u ovakvim situacijama za djecu, koji biste savjet dali roditeljima?

Ono što je najvažnije znati je da stabilan i mentalno zdrav roditelj će imati i mentalno zdravo dijete. Djeca se ugledaju na odrasle i mi trebamo svjedočiti svojim primjerom kako se nositi u ovoj situaciji. To ne znači da moramo glumiti da nas ovo ne pogađa, naprotiv, biti u mogućnosti iskomunicirati svoje emocije sa drugima i dozvoliti djeci da iskomuniciraju, ali isto tako roditelji su ti koji trebaju pružiti i omogućiti djetetu strukturu i zabavu tokom dana, znači od izvršavanja obaveza online nastave, do upotrebe društvenih igara, fizičke vježbe, ima sad mnogo online programa, omogućiti im da budu u kontaktu sa svojim vršnjacima, telefonski ili nekim drugim putem i naravno pružati djeci ljubav i toplinu. Ono što znamo je da posebno u kriznim situacijama djeca će sve puno bolje ovladati ako su roditelji uz njih i ako se roditelji dobro nose s tom situacijom.

Mogu li ovakve situacije uticati na nas i naše mentalno zdravlje ubuduće?

Krizne situacije nisu lake, one u nama svima izazivaju strahove i razne nelagode, međutim postoji mogućnost da nakon što ovo sve završi sami sebe podržimo i nekako nam posle bude lakše u suočavanju s nekim drugim životnim problemima ili da neka naša prijašnja iskustva koja smo imali, a koja su bila izazovna danas nam pomognu u suočavanju sa ovom situacijom koja je veoma globalna i zato ovoliko pogađa sve nas.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

IZVOR ZDRAVLJA: NE ZABORAVITE NA KOMPOT TOKOM RAMAZANA

0
Prof. dr. Neriman İnanç, dekanesa Fakulteta za zdravstvene studije i direktorica Odjela za ishranu i dijetetiku na Univerzitetu Nuh Naci Yazgan, ističe kako je na sehuru važno koristiti jaja i mlijeko, dok za vrijeme iftara treba ostaviti mjesta za kompot