KOLIKO BH. NEBA KONTROLIŠE BHANSA I KOLIKO NOVCA ZARAĐUJU?

Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA) je početkom decembra 2019. godine velikom feštom (utrošeno skoro 300.000 KM) proslavila preuzimanje kontrole nad bh. nebom.

Kasnije su se pojavile informacije da BHANSA ipak ne kontroliše kompletno bh. nebo. Na upite Faktora o čemu se radi i šta je istina, koliko zarađuje BHANSA, a koliko susjedi od nadziranja bh. neba nakon desetak dana čekanja dobili smo odgovore.

  • Agencija je drugu fazu razvoja uspješno realizirala 5. decembra 2019. godine. Radi se o velikom uspjehu jer je na ovaj način od pružatelja usluga u zračnoj plovidbi iz susjednih država preuzeta odgovornost za pružanje usluga u gornjem dijelu zračnog prostora BiH u kojem se odvija više od 80 posto ukupnog prometa.

Radi ilustracije navodimo podatak da je u zračnom prostoru BiH u 2018. godini registrirano 397.110 letova, s 98.434 sati leta. Od toga je u području odgovornosti Centra oblasne kontrole leta BiH (BHACC) bilo 43.557 letova s 8.225 sati leta.

U periodu od početka rada u fazi II, odnosno od 5. do 29. decembra 2019. godine, dakle u svega 25 dana, BHACC je imao 18.498 letova što je 42,47 posto svih letova u području njegove odgovornosti u 2018. godini – kažu u BHANSA-i.

U odgovoru ove državne agencije navodi se i sljedeće:

  • Proces nije zaustavljen s fazom II jer za BHANSA-u u skladu sa Strategijom modernizacije i unapređenja zračnog prostora BiH slijedi period novog investicijskog ciklusa koji podrazumijeva ulaganje u infrastrukturu, opremu i ljudske resurse kako bi zadržali i unaprijedili sposobnost te odgovorili na izazove industrije civilnog zrakoplovstva.

U okviru provedbe navedene strategije pristupit ćemo, odnosno zatražiti novu trilateralnu simulaciju u realnom vremenu uz sudjelovanje pružatelja usluga u zračnoj plovidbi iz susjednih država i stručno posredovanje EUROCONTROL-a u jednom od renomiranih centara za istraživanje i razvoj.

U istoj ćemo nastojati dokazati da smo sposobni pružati usluge oblasne kontrole letenja i u većem području odgovornosti, uvažavajući uvijek sigurnost i učinkovitost odvijanja zračnog prometa, operativne potreba i kapacitete evropske mreže zračnog prometa koju koordinira EUROCONTROL.

Međutim, ni tada nije realno očekivati da ćemo pružati usluge oblasne kontrole letenja u granicama BiH jer to nije slučaj ni kod ostalih država u Evropi.

U BHANSA-i se pozivaju i na načela Evropske unije.

  • Naime, jedno od najvažnijih načela tzv. Single European Sky legislative EU je da se protok prometa definira s ciljem optimalnog korištenja zračnog prostora nevezano za državne granice pojedinih država već da se organizacija zračnog prostora i protok zračnog prometa definiraju sukladno potrebama zračnog prometa.

Stoga države zbog operativnih potreba međusobno delegiraju pružanje usluga kontrole zračnog prometa jedna drugoj u dijelovima svog zračnog prostora s ciljem optimalnog protoka zračnog prometa kako ne bi dolazilo do kašnjenja i smanjivanja kapaciteta.

Tako, naprimjer, na nivou Funkcionalnog bloka zračnog prostora Centralne Evrope postoji 21 delegirano područje uključujući i sporazume koje je BiH zaključila sa susjednim državama Hrvatskom te Srbijom i Crnom Gorom.

Kada je u pitanju naplata usluga, iz BHANSA-e su pojasnili:

  • Prije svega bitno je istaknuti da u skladu sa Zakonom o Agenciji kao i Konvenciji o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu, BHANSA ostvaruje prihod od rutnih naknada za usluge koje pruži u zračnoj plovidbi u zračnom prostoru Bosne i Hercegovine, a ne za korištenje zračnog prostora, odnosno neba.

Poslovni prihodi BHANSA-e predstavljaju planirane prihode koji proizlaze iz redovnih aktivnosti Agencije. Isti obuhvaćaju prihode od rutnih naknada i prihode od terminalnih naknada, koji predstavljaju glavne izvore prihoda te ostale poslovne prihode, koji su manjeg obima.

Naknada za korištenje rutnih usluga se utvrđuje za svaki pojedinačni let, u skladu s odredbama Multilateralnog sporazuma o rutnim naknadama i Pravilnika o načinu utvrđivanja i finansiranja troškova pružanja usluga rutne zračne plovidbe u zračnom prostoru Bosne i Hercegovine kao proizvod broja utrošenih jedinica servisa prilikom svakog pojedinačnog preleta i cijene jedinice servisa.

Od 2020. godine, a nakon uspješne realizacije Faze II – preuzimanja odgovornosti pružanja usluga, SMATSA više nije korisnik rutnih naknada u zračnom prostoru Bosni i Hercegovine, dok će Hrvatska kontrola zračne plovidbe (CCL), u skladu sa Sporazumom o delegiranju ATS usluga, ostati korisnik u zračnom prostoru Bosni i Hercegovine, ali u značajno sniženom iznosu u odnosu na raniji period.

Komponente troškova domaćih pružatelja usluga u zračnom prostoru BiH, BHANSA-e i BHDCA, veće su za više od 12 miliona KM za 2020. u odnosu na za 2019. godinu. Shodno tome, očekivano je da će i porast prihoda po osnovu rutnih naknada za BiH biti veći u ovom iznosu.

Razmatrajući BHANSA-u pojedinačno, vidljivo je da ukupni prihodi BHANSA-e kontinuirano rastu te su u razdoblju 2015-2020. godine uvećani više nego dvostruko.

S tim u vezi, Bosna i Hercegovina, a temeljem pozitivnog poslovanja BHANSA-e te uspješne realizacije preuzimanja i unapređenja konkurentnosti na tržištu, kontinuirano ostvaruje više prihoda po osnovu rutnih naknada, navode iz BHANSA-e.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

NAPITAK KOJIM ĆETE POČETI DAN ENERGIČNO I ZAVRŠITI GA S UŽITKOM

0
Detoksikacija uma novi je naslov autora Davida Perlmuttera koji je svjetsku slavu stekao svojim uspješnim knjigama "Inteligentna prehrana" i "Zdrava probava – zdrav mozak", a ovo je njegov recept za "moćnu kafu".

PET NAPITAKA ZA LAKŠI SAN