KRIZA ČINI SVOJE: ZATVARA SE TVORNICA DUHANA, 500 UPOSLENIH BI MOGLO OSTATI BEZ POSLA

Prema nezvaničnim informacijama iz British American Tobaccoa (BAT), ovogodišnja berba duhana u Podravini i Slavoniji mogla bi biti posljednja koja će se preraditi u TDR-ovoj tvornici u Kanfanaru u Hrvatskoj.

Izvori bliski upravi potvrdili su novinarima Večernjeg lista da je ta multinacionalna kompanija, koja je u junu 2015. za 505 miliona eura kupila TDR, pokrenula projekt zatvaranja fabrike, čime bi više od 500 tamošnjih radnika ostalo bez posla.

Odluci o zatvaranju presudila je, čini se, nedavna odluka Vlade o povećanju specifičnih akciza na cigarete za 40 kuna na 1.000 komada, s 335 na 375 kuna, dok su proporcionalne akciza na grijane i nove duhanske proizvode ostale iste – 600 kn/kg, kao i na cigare i cigarilose (600 kuna na 1000 komada) te na sitno rezani i ostali duhan za pušenje (600 kn/kg).

Zapošljava i kooperante



Kao posljedica nove Uredbe o visini akcize na duhanske prerađevine i duhanske proizvode cigarete su od aprila u Hrvatskoj u prosjeku skuplje 2 kune, što je najteže palo upravo BAT-u koji je jedina duhanska kompanija koja cigarete proizvodi u Hrvatskoj te zapošljava i cijeli niz kooperanata u poljoprivredi na uzgoju duhana. Iz BAT-a su upozoravali Vladu i ministra Zdravka Marića da su prethodnim dizanjem akciza već dostignute evropske smjernice, pa nove akcize, zbog kojih je cijena kutije skočila 120-130% u odnosu na 2010., nemaju smisla. Tim više što se posljednjim povećanjem akciza krajem 2018. zbog čega je kutija cigareta poskupjela za 2 kune, lani u državni proračun slilo 150 miliona kuna manje nego prije poskupljenja, kad je taj iznos bio 450 miliona kuna. A usporedi li se, pak, kutija klasičnih cigareta i kutija duhana za zagrijavanje koji postaje “core biznis” nekih konkurenata, ispada da država od prve ubire 17 – 18 kuna akciza, a od druge 3,50 kuna, čime je pogođen upravo domaći proizvođač duhana čija proizvodnja počiva na klasičnim cigaretama.

Kako bilo, odlaskom BAT-a iz Kanfanara ne samo da će u ovo krizno vrijeme nekoliko stotina radnika, koji su u njemu našli dobrog poslodavca i sigurna primanja, završiti na birou, nego bi država, koja od duhanske industrije godišnje ukupno ubire oko 5 milijardi kuna poreza te 1,5 do 1,8 milijardi kuna PDV-a, što je gotovo 80% ukupnog poreza na dobit od svih sudionika u privredi, mogla ostati bez dobrog dijela tog kolača.

Nedvojbeno je da su iz BAT-a, s obzirom na proizvodnju u Hrvatskoj, očekivali povoljniju poslovnu klimu i okruženje jer zajedno s Hrvatskim duhanima, Istra grafikom te lancem kioska iNovine u portfelju, u nas direktno zapošljavaju 1.600 ljudi, a indirektno i 500 kooperantskih OPG-ova koji za njih na oko 3.000 ha u Podravini i Slavoniji proizvode duhan.

Istodobno cvjeta prekogranična kupovina u Srbiji i BiH, gdje su cigarete znatno jeftinije nego u Hrvatskoj, te domaće crno tržište, posebice rezanog duhana, na kojemu država gubi više od milijarde kuna godišnje.

Na upit Večernjeg lista o zatvaranju jedne od najmodernijih tvornica duhana u Evropi, iz BAT-a su tek kratko službeno odgovorili da “kompanija kontinuirano radi evaluaciju proizvodnih lokacija”.

Najveća strana investicija u historiji Hrvatske



Sindikalni povjerenik PPDIV-a i TDR-a Branko Korotaj kazao je da nema komentara te da ne vjeruje u zatvaranje tvornice. Tvrdi da takva nagađanja o Kanfanaru slušaju svakih nekoliko mjeseci. No u petak će, kako je potvrdio regionalni povjerenik PPDIV-a Ivica Blažević, sindikalisti s upravom u Kanfanaru ipak sjesti za stol, kako bi se potvrdile ili demantirale informacije koje se čuju u javnosti.

U svakom slučaju, u vrijeme kad sve ozbiljne kompanije preispituju i optimiziraju svoja poslovanja, očekuje se da bi buduća Vlada i BAT ipak mogli postići kompromis. Ministar finansija Zdravko Marić kaže da su s predstavnicima BAT-a već razgovarali o budućnosti duhanskog biznisa, ali u tome ih je prekinula koronakriza.

– Plan nam je nastavak razgovora, između ostaloga i oko predvidivosti poslovanja, kao što razumijemo potrebu za donošenjem akciznog kalendara. Istodobno je za državu i zaposlenike bitna opstojnost i tvornice i uzgoja duhana te zbog toga itekako imamo razloge za daljnje razgovore i unapređenje uvjeta poslovanja, kao i za sve druge poduzetnike –  rekao je ministar.

BAT je nakon kupovine TDR-a, što je najveća strana investicija u historiji Hrvatske, kontinuirano ulagao u Hrvatsku – u pet godina čak 45 miliona eura. Lani je u Kanfanaru proizvedeno 12 milijardi cigareta, više od 60% u odnosu na stanje u vrijeme preuzimanja TDR-a. Više od 80% proizvodnje ide u izvoz, najviše na tržišta EU, dok u državni proračun BAT uplaćuje oko 3 mlrd. kuna akciza i poreza. Hrvatska, odnosno Zagreb, sjedište je cijele BAT-ove Adria regije od osam zemalja, no kako se upravo navršava pet godina moratorija na zatvaranje tvornice koji je Adris grupa ispregovarala prilikom prodaje TDR-a, u slučaju bolje ponude BAT ništa ne veže za Hrvatsku.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

IZAŠAO U SUBOTNJI PROVOD, PA DOBIO BATINE: MLADIĆU GRUPA NASILNIKA NANIJELA...

0
Mladić iz Prokuplja M. M. (28) zadobio je povrede glave u tuči, koja se dogodila sinoć nešto prije ponoći u jednom prokupačkom kafiću. Kako smo saznali, nakon verbalnog sukoba, tuča je krenula prvo unutar objekta, a zatim se nastavila i ispred istog.