MIRAŠČIĆ ZA HAYAT: SVI SU ZA KORONA ZAKON, NJEGOVA IMPLEMENTACIJA ZAVISI OD REBALANSA BUDŽETA FBIH

Gost Vijesti u 7 Hayat TV bio je Goran Miraščić, savjetnik premijera FBiH.

Piše: Faruk Durmišević   

Miraščić je govorio o prijedlogu zakona o ublažavanju ekonomskih posljedica izazvanim koronavirusom koji će se sutra naći pred federalnim zastupnicima, ali i o izmjenama zakona o radu te o odnosu sa socijalnim partnerima.

Pred federalnim vlastima je nekoliko vrlo odgovornih zadataka. Jedan od njih je i ublažavnje ekonomskih posljedica izazvanim pandemijom koronavirusa. Koje su prednosti, a koje mane ovog dokumenta?  

  • Što se tiče zakona o ublažavanju negatvnih ekonomskih posljedica, nastao je kao odgovor na pandemiju koronavirusa koja trese cijeli svijet koja je kao takva dovela do velikih ekonomskih poremećaja.
  • Mi smo svjedoci novih projekcija kako svjetskih finansijskih institucija da će globalna ekonomija imati pad od 3% BDP a FBiH i BiH taj pad kretati između 3,2 i 5% realnog BDP. U skladu s tim mi smo utvrdili prijedlog zakona o ublažavnju ekonomskih posljedica. On sutra ide na sjednicu Zastupničkog doma Parlamenta FBiH.
  • Njegove osnovne karakteristke direktna pomoć kroz subvenciju doprinosa na minimalnu platu, cca 245KM za sve one subjekte koji ispune kriterije iz člana 4. Kriteriji iz člana 4 su: pad prometa u odnosu na prosjeka prva dva mjeseca ove godine u svakom narednom mjesecu što znači da će u nekom od narednih mjeseci vjerovatno svaki privredni subjekat ispuniti ove uslove.
  • Ja se nadam da neće jer to znači da posluju korektno i dobro. Što se tiče ostaih karakteristika zakona imamo odredbe koje obustavlja akontativne odredbe poreza na dobit, dohodak. Imamo član 12 koji daje mogućnost nižim nivoima vlasti za sve one propise koji su doneseni na FBIH nivou, namjenska sredstva da ih prenamjene. Ovo su pasivne mjere.
  • Bez rebalansa budžeta nema stablizacijskog fonda, fonda za stabilizaciju privrede koji se spominje u ovom zakonu. Kada prođe korona moramo da vratimo potrošnju na nivo od prije 2 mjeseca za što će nam biti potrebno od 18-24 mjeseca.

Na ovaj prijedlog došlo je niz krtika iz malih i srednjih preduzeća. Postoji bojazan da će biti još otpuštanja. Da li je taj strah opravdan?

  • Ovaj zakon je realan. FBiH koja dobja trećinu od indikrektnih poreza podnijet će najveći teret. Mi ćemo u  ovaj fond koji se osniva staviti 500 miliona na jednstvenom računu na trezoru. Mi ćemo obezbijediti doprinos na minimalnu platu.
  • Od MMF, FBiH će pripasti 400 miliona, 200 će na bazi granta pripasti kantonima, uslov će biti kriteriji odnosno broj stanovnika po popisu iz 2013. godine. Većse kantoni javljau čekaju ovaj zakon kako bi išli sa specifičnim mjerama. Mi možemo obuhvatiti sve osim uposlenika u javnom sektoru i finansijskom sektoru.

Oglasio se sindikat i poručio da su radnici kategorično protiv ovog zakonskog rješenja jer sindikat nije učestvovao u kreiraju ovog dokumenta. Zašto nije uspostavljen dijalog?

  • Mi imamo koordinaciono odbor u okviru Vlade FBiH kojim predsjedava ministrica Đapo. Tu su na sastancima prsustvovali svi i poslodavci i sindikat. Druga je stvar što je možda bilo želja koje mi realno ne možemo podnijeti.
  • Mi možemo odmah zaboraviti instrument monetare politike jer imamo Centralnu banku koja radi u angažmanu sa valutnim odborom. Kao takvo rješenje je dobro i ne treba ga dirati.
  • Ako pogledamo rješenja u drugim državama to su pozajmnice. Mi ne očekujemo povrat subvecije već je dajemo da očuvamo radna mjesta u ovim mjesecima  a onda u drugom setu mjera da pokrenemo potrošnju.

Na ovaj prijedlog stiglo je mnoštvo amandmana. Šta je od toga prihvatljivo, a šta ne?

  • Dobar dio tih amandmana je korektan. Mislim da je 70-80% tih amandmana lista želja koje je nemoguće ispuniti. Vlada će razmotriti sve te amandmane na sutrašnjoj sjedinci prije sjednice parlamenta. Ima korektnih amandmana koji se razmatraju.

Ukoliko se ne usvoji prijedlog zakona, jeste li razrađivali scenariji?

  • Mi uvijek razrađujemo scenariji. Međuim mi ne želimo da uopšte razmišljamo da nema odgovornot da se neusvoji ovaj zakon. Svi su za ovaj zakon i žele da se usvoji koji je temporalnog karaktera.
  • Rebalansom budžeta je povećan za 11,2%. Vlada je napavila uštede, ograničiti potrošnju, proširiti finansijsku discplinu. Šta još karakterizira rebalans budžeta?
  • Ovaj rebalans je bio jedan od najzazovnijih jer se radilo na obje strane budžeta. Budžetski prihodi su palli a rashodi su se povećali. Uzeli smo i neraspoređenu dobit od javnih preduzeća kao bi sav taj noac prebacili u fond za stabilizaciju privrede.

Mnogo se priča o izmjenama zakona o radu. Spominje se institut čekanja, slanje radnika na prinudne odmore. Ništa od toga ne odgovara radnicima. Koji je vaš stav?

  • Na sjednici ESV naredne sedmice će se pojaviti finalni draft na kojem će se socijalni partneri raspravljati. S obzirom da je to osjetljiva materija teško da ćemo doći do optimalnog rješenja.
  • To je živa materija koja je prvenstveno za očuvanje radnih mjesta, sačekajmo sjednicu ESV.   

Pogledajte video OVDJE.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

EVROPSKA AGENCIJA ZA LIJEKOVE ISPITUJE VAKCINU SPUTNIK V

0
Evropska agencija za lijekove (EMA) započela je pregled ruske vakcine Sputnik V, koju je razvio Nacionalni centar za epidemiologiju i mikrobiologiju Gamaleya.