NAUČITE KAKO IZRAČUNATI SVOJ BMI: SPRIJEČITE PRETILOST

U prošlosti je debljina bila znak ljepote i zdravlja, te se povezivala sa zdravljem i plodnošću.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Danas, debljina nije samo estetski problem, nego i zdravstveni poremećaj koji pridonosi razvoju hroničnih bolesti, naročito bolesti srca i krvnih sudova, te šećerne bolesti tipa 2, ističu stručnjaci Instituta za zdravlje i sigurnost hrane Zenica.

Debljina ili pretilost je stanje prekomjernog nakupljanja masnog tkiva u organizmu s posljedičnim štetnim učinkom na zdravlje ljudskog organizma. Prevelik unos hrane i nedovoljna tjelesna aktivnost su glavni uzroci pretilosti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, osim nedovoljne tjelesne aktivnosti i prevelikog unosa hrane uzroci mogu biti i međusobna djelovanja različitih faktora (genetski, psihološki, i socijalni), te bolesti kao što su bolesti nadbubrežne žlijezde, štitne žlijezde, policistični jajnici, djelovanje nekih lijekova (antidepresivi, koritkosteroidi).

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) debljina je jedan od najvećih javnozdravstvenih problema 21. stoljeća. Oko 39 posto odraslih širom svijeta ima prekomjernu težinu, dok je 13 posto njih pretilo. Od 1975. godine stopa pretilosti gotovo se utrostručila.

Ilustracija
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako navode iz INZ-a, javnozdravstvene kampanje provode se tokom cijele godine s ciljem pružanja informacija građanima o značaju, važnosti i utjecaju debljine na zdravlje, te motivisanja građana na usvajanje “zdravih navika”, promjena ponašanja prema hrani i tjelesnom aktivnošću.

Stoga se protekla sedmica obilježava kao “Evropska sedmica borbe protiv debljine” (od 22. do 29. maja), a 22. maj i kao  “Evropski dan borbe protiv debljine”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za određivanje stanja uhranjenosti, ističe Lejla Selimović iz Službe za školsku higijenu INZ-a koristi se nekoliko jednostavnih i praktičnih metoda, a to su: određivanje indeksa tjelesne mase (ITM), mjerenje opsega struka i mjerenje debljine kožnog nabora. Indeks tjelesne mase (ITM) (Body mass index BMI) izračunava se dijeljenjem tjelesne mase izražene u kilogramima sa kvadratom visine izražene u metrima.

Na primjer, ako ste teški 110 kilograma, a visoki 178 centimetara, 110 dijelite sa 3,1684 (1,78 na kvadrat), te dobijate 34,7178, a to implicira da ste gotovo na granici između prvog i drugog stadija pretilosti, a to podrazumjeva poziv na akciju.

Prema Indeksu tjelesne mase, pothranjene osobe su one koje ITM/BMI imaju ispod 18,5, poželjnu tjelesnu težinu imaju svi oni sa indeksom od 18,5 do 14,9, a povećanu od 25 do 29,9. Pretile osobe se dijele u tri stepena, ovisno o indeksu, i to – prvog (od 30 do 34, 9), drugog (35 do 39,9) ili trećeg stepena (iznad 40,0).

Institut za zdravlje i sigurnost hrane je za sve koji brinu o svom zdravlju, te žele vidjeti “koliko znaju šta je zdrava prehrana” pripremio upitnik-mini kviz putem Google forme, koji je dostupan na linku OVDJE.

Pixabay

Osobe s prekomjernom tjelesnom težinom podložnije su razvoju niza potencijalno ozbiljnih zdravstvenih problema, uključujući bolesti srca i moždane udare.

Pretilost povećava vjerovatnost visokog krvnog tlaka i abnormalne razine holesterola, koji su faktori rizika za srčane bolesti i moždane udare. Podložnije su i dijabetesu tipa 2. Pretilost može utjecati na način na koji tijelo koristi inzulin za kontrolu nivoa šećera u krvi. To povećava rizik od rezistencije na inzulin i dijabetes.

Pretilost može povećati rizik od raka maternice, endometrija, jajnika, dojke, debelog crijeva, rektuma, jednjaka, jetre, žučnog mjehura, gušterače i prostate, a mogući su i probavni problemi, apneja, osteoartis i teški simptomi COVID-19, navode u Institutu za zdravlje i sigurnost hrane.

Ono što je najvažnije i o čemu treba voditi računa, u cilju smanjenja tjelesne mase i održavanja idealne tjelesne mase, je pravilna prehrana koja će uz programiranu tjelesnu aktivnost osigurati ravnomjerno mršanje.

Pravilna prehrana podrazumijeva uravnotežen unos vode, ugljikohidrata, masti i bjelančevina, vitamina i minerala, redovno uzimanje obroka, umjerenost i raznolikost hrane, izbjegavanje prejedanja i uzimanje više manjih obroka tokom dana.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa 'GLEDAJ Hayat' na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

SDA: SMJENOM HADŽIHAFIZBEGOVIĆA I KURTA ‘TROJKA’ PRIKRIVA SVOJ NERAD I AFERE

0
Progonom uspješnih kadrova koji nisu članovi njihovih stranaka vlast u Kantonu Sarajevo pokušava prikriti vlastiti nerad, neuspjeh i afere koje su proizveli, tvrdi SDA BiH u saopćenju za javnost.