Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine informisala je javnost o aktivnostima Komore za podršku transportnom sektoru u BiH.
Povod svega je višemjesečna priča o autoprijevoznicima koji se mjesecima žale na kršenje prava i beskrajno čekanje na granicama jer država nije uredila međunarodne propise.
Iz VTK BiH kažu da su sve inicijative jasno poredane i iskazane na web stranici i javno dostupne i prikazuju kakav je status.
Zijad Sinanović, direktor Sektora za transport i komunikacije VTK BiH:
Radi se o inicijativima koje nekoliko godina radimo obuhvatili smo inciijative od 2018. godine, nisu sad postavljene one su kontinuirano javno postavljane i odaslane članicama. Da bi mi to mišljenje poslali prema nadležnim organima u BiH postoji vrlo jasna procedura, prikuplja se mišljenje svih prijevoznika u BiH kada je u pitanju transport. Odbor to svakako razmatra, propise, izmjene itd. Na to da li će inicijative biti usvojene mi ne možemo utjecati, osim da imamo jasnu i preciznu inicijativu i odredbe. 2018. godine inicijativa je o povratu dijela akcize na gorivo u drumskom transportu, zato je priprmeljena izmjena. Međutim taj prijedlog nije prošao kod nadležnih organa u parlamentu. Ove inicijative vrlo smo vodili računa o sljedećem, BiH ima najnižu cijenu naftnih derivata u regionu svjesni smo u opasnosti da ukoliko dodje do dramtičnog sniženja cijene može dovesti do problema. Tako i u ovom slučaju u susjedstvu imamo cijene goriva su veće za 80, 90 feninga u odnosu na BiH i privrednici drugih zemalja bore se. Niz je podzanonskih akata koje su upućene i ovdje nije samo o ovome riječ. Vrlo često smo u poziciji da moramo ići ispred nadležnih u BiH. Jer nije cilj medijska promocija nego rješenje problema koje imamo. Jedna od aktivnosti koje provodimo bukvalno u tišini jeste o upotrebi pametnog tahografa. Sada to samo koriste vozila registrovana u EU.
Dragan Marić, predsjednik Udruženja međunarodnih cestovnih prijevoznika VTK BiH (EUROPART HB d.o.o Mostar):
Već dugo pokrećemo razne inicijative da pokušamo riješiti sto više problema. Naše udruženje već niz godina s VTK i drugim udruženjima sastaje se i provodi inicijative šalje ministarstvima. Zauzeli smo se toliko sve ove godine i pozdravljamo sve one koji nam pomažu, zakoni nas mnogi ograničavaju, koliko god ko može lobira. Ako mi ovo ugasimo sve će stati. Blokade nisu rješenje ali ako nema ništa drugo onda ćemo u blokadu. Sektor transporta ako stane sve će stati.
Saudin Parić, potpredsjednik Udruženja prijevoznika u međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu putnika VTK BiH (CENTROTRANS dd Sarajevo):
Želim naglasiti također da smo kao odbori udruženja putem institucija VTK nadležnim organima dostavili preko 80 naših zaključaka inicijativa i prijedloga kako bi se rješavali naši problemi. Jasno su precizni i definisani i ne mogu biti riješeni bez insittucija. Ne možemo biti zadovoljni odgovorom institucija federalnih i državnih. Fali tu jedna dobra komunikacija. Odbor udruženja uvijek je spreman za konstruktivan dijalog kako bi se institucije pozabavile ovim problemima koje smo podnijeli.
Dr.sc Vjekoslav Vuković, dopredsjednik VTK BiH
Želimo zapravo da kazžemo da se obratimo javnosti, da bi ovu uzavrelu atomsferu doveli do toga da se glas onih kojih se tiče adekvatno čuje. Primjenjujemo veliki broj direktiva EU koje nas se tiče. 73 posto naših roba izlazi u EU. Nagomilani problemi došli su na tapet. Najgora vertikala koja se može desiti jeste šutnja s druge strane. Moramo uzeti u obzir činjenicu da je transport žila kucavica. Ne smijemo ugroziti ni uvoz ni izvoz. Jednostavno moramo doći do faze da to razumijevanje prensemo u praktični smisao. Iskoristili smo priliku da untar EU sa Martom Kos da istaknemo glavni problem boravak vozača u EU. Prijedlog VTK BiH išao je da se ne dira nijedna direktiva, nego donese nova direktiva. Na taj način bi se boravak računao u satima a ne u danima (90 dana X 24 sata je 2160 sati) čime bi se značajno unaprijedila fleksibilnost u međunarodnom cestovnom transportu. Osim toga prisutpiti pravilnoj pripremi obračuna vremena provedenog na teritoriji EU koristeći se schengenskim zakonom definirane vremenske jedinice do osiguranja trajnog rješenja tj. Statusa profesionalnog vozača identičnog statusu avionskih i brodskih posada - bez ograničenja. Naravno nisu samo to sve problemi, kolege su govorile o tehnologijama i mnogo čemu što treba se unaprijediti.
O reakciji ministra Forte s prijevoznicima pred blokade 16.juna:
Na konkretna ministarska imena odgovaram ovako mi smo defitivno povećali zadovoljstvo tom nekom komunikacijom. Sad smo već prilično zakovani evropskim direktivama. Dakle ministri sada definitivno poduzimaju određene mjere. Možda sa zakašnjenjem. Dakle mi sada osjećamo da postoji dodatni puls da se riješi sve u okviru mogućeg. Ne možemo reći da smo potpuno zadovoljni. Mi smo u kontaktu u komunikaciji sa transportnim sektorima, koji su direktno na terenu. Postoje segmenti gdje unutarnjim zahtjevima u BiH možemo dati doprinos.
O najavi blokada, francuski model…
Ako se desi, da li će se obiti o glavu EU ili nama, deftinitvno nama. Oni idu dalje na drugo tržište. Nadam se da do tih bloakda neće doći. Zato hajmo krenuti od malih stvari koje se mogu ovdje u kući riješiti. Ovo je dvojaka komunikacija u BiH i van BiH u EU. Idemo dio po dio i da dođemo do rješenja. Čak razgovaramo i sa Delegacijom EU i da riješimo sve.