RAZJASNILI SMO SVE O INVESTICIJI HIFA-OIL: OD 28 DOZVOLA DRŽAVE NIJEDNA NE UGROŽAVA GRAĐANE

Projekat najavljen kao višemilionska investicija u sklopu Master plana Aerodroma Sarajevo, kada je istaknuto da će se pored hotela i benzinske pumpe graditi i terminal za avionsko gorivo kojim će se po prvi put na kvalitetan način riješiti pitanje snabdijevanja aviona na sarajevskom aerodromu.

Pobuna građana, reagiranje načelnika, protest ekoloških udruženja, dopisivanje institucija… sve je to u posljednja dva mjeseca pratilo projekat kompanije HIFA-OIL d.o.o. iz Tešnja u sarajevskoj Općini Novi Grad.

Projekat je prošle godine najavljen kao višemilionska investicija u sklopu Master plana Aerodroma Sarajevo, kada je istaknuto da će se pored hotela i benzinske pumpe graditi i terminal za avionsko gorivo kojim će se po prvi put na kvalitetan način riješiti pitanje snabdijevanja aviona na sarajevskom aerodromu! Što će reći da se projektom ide na upotpunjenje sadržaja našeg najvećeg aerodroma! Dakle, radi se o strateškom interesu kapacitiranja jednako strateškog aerodroma.

U istom obuhvatu već ima zgrada i septičkih jama

U proceduri dobijanja potrebnih papira koja je trajala dvije godine, investitor je dobio dozvole od 28 različitih institucija!

No, tek polovinom septembra ove godine pojedini građani, uz podršku Udruženja Eko akcija, javili su se da kažu da im to smeta. Jer, kako su  naveli, zabrinuti su za svoju sigurnost i kako će se gradnja odraziti na ekologiju, posebno naglašavajući da će se graditi u vodozaštitnoj zoni što bi u budućnosti, strahuju oni, moglo utjecati na kvalitet vode za piće.

Pitali smo Anesa Podića, čelnika Udruženja Eko akcija zašto insistiraju da je lokacija u vodozaštitnoj zoni, te kako je moguće da je investitor, ukoliko su tačne njihove tvrdnje, uspio dobiti 28 dozvola od države, piše Voice.ba.

  • Odluka o vodozaštitnoj zoni iz 1987. godine još je na snazi jer Kanton nije donio novu. U odluci je propisano na koji način se trebaju obavljati radovi na Aerodromu, a rečeno je da se radi sa posebnom pažnjom. U istoj odluci je rečeno šta je zabranjeno da se gradi i tu je i skladište goriva“, kazao je Podić za Voice. 

Udruženje Eko akcija tražilo je poništenje svih izdatih dozvola vezanih za ovaj projekat. 

Podić: U odluci propisano koji radovi su dozvoljeni

Upitan da li je Eko akcija informirana o tome da su u tom dijelu Općine Novi Grad za koji navode da je u vodozaštitnoj zoni već izgrađene i stambene zgrade i objekti sa septičkim jamama, te da je i postojeći Aerodrom u tom krugu koji, naravno, koristi gorivo, te je bio podložan građevinskim radovima, Podić odgovara da je „treća vodozaštitna zona ogromna i da nema zabrane za septičke jame i za hemijske zagađivače.“

  • Aerodrom je sam naumio da pravi spremište za gorivo. Ovi su sada bez ikakve zaštite to stavili tamo, terminal će zagađivati našu vodu“, kazao je Podić, te dodao kako smatra da postoje nejasnoće u Prostornom planu i kartama koje se tiču vodozaštitnih zona.

Lokacija je građevinsko zemljište

Da bi razjasnili čitaocima o čemu se radi, navodimo činjenice prikupljene od nadležnih institucija. 

Prvo, prema Prostornom planu Kantona Sarajeva za period od 2003. do 2023. godine, lokacija gdje će HIFA-OIL investirati nalazi se u urbanom području. Radi se, dakle, o građevinskom zemljištu.

Drugo, za ovo područje urađen je Master plan „Međunarodni aerodrom Sarajevo“ prema kojem je predmetno zemljište predviđeno za proširenje Aerodroma do 2028. godine. To je u stručnom mišljenju 2019. godine naveo i Zavod za planiranje razvoja KS u okviru procedura za izdavanje dozvola.

Treće, Aerodrom Sarajevo u ovom postupku se izjasnio da je „investicija prepoznata kao vrlo važna u kontekstu nesmetanog poslovanja Aerodroma u budućnosti.“

Faksimil dijela Prostornog plana KS za period od 2003. do 2023. sa obilježenom vodozaštitnom zonom

Četvrto, Agencija za vodno područje rijeke Save izdala je investitoru prethodnu vodnu saglasnost, kao i Ministarstvo privrede KS, a za ispuštanje onečišćenih voda.

U obje vodne saglasnosti propisani su uvjeti koje je potrebno ispuniti tokom izvođenja radova u cilju smanjenja negativnih utjecaja na stanje voda i vodni režim, što će investitor i učiniti. U kontekstu Zakona o vodama koji tretira izdavanje okolinskih dozvola, niti u jednom od navedenih vodnih akata nije spomenuta vodozaštitna zona niti njene zone.

Bila javna rasprava, niko se nije žalio

Peto, na internet stranici Ministarstva komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS u junu ove godine bio je objavljen javni poziv za javnu raspravu svim zainteresiranim stranama sa mogućnošću uvida u dokumentaciju, te davanja prijedloga i sugestija.

Objavljen je i javni pozv za učešće javnosti u postupku izdavanja okolinske dozvole za izgradnju kompleksa „Hifa-Oil Aerodrom“ koji se sastoji od terminala za gorivo i benzinske pumpe sa pratećim sadržajima i u toku javne rasprave koja je trajala 15 dana, ni nakon rasprave, pa sve do izdavanja okolinske dozvole nije upućena niti jedna primjedba od lokalne zajednice! Dakle, u junu! Inače, investitor je svoj zahtjev za okolinsku dozvolu podnio u skladu sa Zakonom o zaštiti okoliša Federacije BiH.

Što se vodozaštitne zone tiče – jeste ili nije – stručnjak hidrolog za Voice je pojasnio: postoje pravila kategoriziranja od izvora preko prve, druge, treće vodozaštitne zone. Kada je ovakav slučaj u pitanju i radi se o građevinskom zemljištu, važno je, dodaje hidrolog, da svi projekti gradnje budu u skladu sa zakonskim pravilima i mjerama zaštite okoliša.

Da nema brige i da će mjere biti ispoštovane uz napomenu da će se graditi po svjetskim standardima potvrdili su i investitori ovog septembra: „Građani mogu biti potpuno sigurni i uvjereni da će kompleks biti izgrađen po najsavramenijim standardima, uz poštivanje svih mjera koje su propisane zakonom i izdatim dozvolama“, rečeno je tada medijima.

Nadalje, Federalna uprave za inspekcijske poslove, odgovarajući na upit Voicea o njihovim nalazima u vezi s projektom u Novom Gradu, kazali su da su izvršili hitan inspekcijski nadzor po prijavi Udruženja građana Eko akcija o navodnom kršenju Zakona o prostornom planiranju i korištenju zemljišta na nivou Fedracije BiH u procesu izgradnje kompleksa HIFA-OIL.

Inspektori pronašli – nema vodozaštitne zone

U postupku inspekcijskog nadzora, izvršen je uvid u kompletnu dostupnu dokumentaciju kao i kontrola na mjestu građenja, te je, između ostalog, utvrđeno:

  •  lokalitet kompleksa u izgradnji se nalazi u obuhvatu definisanom Master planom Međunarodnog aerodroma Sarajevo kao sastavnim dijelom Prostornog plana Kantona Sarajevo za period 2002. do 2023. godine;
  • u grafičkom dijelu Prostornog plana Kantona Sarajeva za period  od 2003. do 2023. godine, vidljivo  je  da je predviđeno proširenje aerodroma na lokalitetu izgradnje kompleksa;
  • uvidom  u Prostorni plan Kantona Sarajevo za period 2003. – 2023. godine, te izmjene i dopune Prostornog plana Kantona Sarajevo za period  2003. – 2023. godine – B faza – vidljivo je da vodozaštitna zona nije predviđena na lokalitetu izgradnje kompleksa;
  • u postupku pribavljanja odobrenja za građenje, zatražen je stav Federalnog ministarstva prostornog uređenja, koje je na osnovu uvida u stručno mišljenje Zavoda za planiranje razvoja Kantona Sarajevo, konstatovalo da je, prema važećoj  prostorno-planskoj dokumentaciji, zemljište predviđeno za proširenje Aerodroma, što se mora uzeti u obzir kod rješavanja  po zahtjevu investitora  za izgradnju građevina koje nemaju  svrhu aerodromske infrastrukture.

Još su dodali da provođenje Prostornog plana Kantona Sarajevo kao i Odluke  o zaštiti izvorišta voda za piće u Sarajevskom polju nisu u nadležnosti  Federalnog urbanističko-ekološkog inspektorata.

Treba napomenuti kako je načelnik Općine Novi Grad građanima pojasnio kako je „Općina izdala građevinsku dozvolu uz saglasnosti svih ostalih institucija koje se bave i ekološkim i sgurnosnim standardima.“

Efendić kaže da su standardi ispoštovani

  • Po mom ličnom mišljenju, prevelika zabrinutost nema neko veliko utemeljenje, s obzirom na to da se vodilo računa i o ekološkim i sigurnosnim standardima. To je apsolutno neophodno kada je u pitanju Aerodrom. Takvi objekti se moraju graditi, svi aerodromi u svijetu imaju određene rezerve goriva, jer aerodrom s postojećim kapacitetima već nije mogao servisirati sve one kompanije koje dolaze u Sarajevo”, rekao je Efendić građanima koji su u septembru izašli da se bune protiv projekta.

Dakle, kada se poredaju činjenice, stvari su u suštini jasne.

Da zaključimo, ovo nije prvi slučaj da ekološka udruženja, pa i Eko akcija, osporavaju dozvole institucija države i traže njihovo poništenje, te se bune protiv projekata od strateške važnosti za prijestonicu BiH, za Kanton Sarajevo, dok mnoštvo drugih ekološki hitnijih slučajeva čekaju na njihovu reakciju. Ali, o tome u nastavku teme.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE