SEDAM STVARI KOJE RADIMO A UGROŽAVAMO NAŠE BUBREGE

Postoje neke svakodnevne navike kojima ugrožavamo zdravlje bubrega, čime se povećava rizik od niza bolesti, pa i srčanog i moždanog udara. Provjerite kako taj rizik možete smanjiti.

Zdravi bubrezi preduvjet su ukupnoga zdravlja, odnosno loš rad bubrega može dovesti do niza zdravstvenih problema u organizmu, pa je važno imati na umu to da nekim štetnim navikama uvelike možemo negativno utjecati na njihovo zdravlje. 

Ovo su najčešće navike koje mogu pogoršati zdravlje naših bubrega:

1. Previše solimo

  • Unos soli treba ograničiti. To ne znači da kod kuhanja svježih namirnica ne bismo uopće smjeli dodavati sol, jer nema potrebe da hrana bude neukusna. No treba se ograničiti na male količine soli, odnosno izbjegavati pretjerivanje – kaže dr. Ivan Grubišić, specijalist urologije iz Poliklinike Grubišić.
  • Kad kuhate svježe namirnice kod kuće, dodajte začine kako biste smanjili potrebu dosoljavanja i nastojte ograničiti industrijski obrađenu hranu na najmanju moguću mjeru, jer takva hrana često sadržava visoke udjele soli – upozorava dr. Grubišić.

Previše natrija, odnosno soli u obrađenoj hrani nije loše samo za srce, već može dovesti i do problema s bubrezima. Ako jedete previše soli, organizam će vas poticati na to da češće piškite, kako bi se ta so ‘isprala’ iz organizma, no sol povlači i zalihe kalcija.

S druge strane, višak kalcija u urinu povećava rizik od kamenaca u bubregu, kaže nefrolog dr. James Simon iz Clevelanda.

Procjene pokazuju da ljudi u prosjeku jedu dvostruko više soli u odnosu na preporučene količine. Tako je dozvoljena količina soli oko 6 grama, što odgovara jednoj čajnoj žličici, dok se prosječan unos kreće oko 11,6 grama ili oko dvije čajne žličice.

Pritom treba računati onu sol koju dodajete kod pripreme hrane, ali i svu onu ‘skrivenu’ sol koju sadrže prerađene namirnice.  Provjerite koliko soli unosite, mogli biste se iznenaditi. I nastojte prilagoditi količinu soli koju konzumirate.

2. Ne kontroliramo pritisak

Visoki krvni pritisak negativno se održava na cijelo tijelo, pa i na bubrege. Bubrezi su, zapravo, jedna velika krvna žila s odvodima urina, kaže dr. Simon. Ako je krvni pritisak u velikim žilama visok, bit će takav i u malim žilicama.

Pixabay

Takvo stanje može oštetiti krvne žile koje vode do bubrega te oštetiti organe. Zbog toga je važno redovno kontrolirati krvni pritisak i ako je to potrebno potražiti savjet liječnika o tome kako da riješite povišeni tlak.

3. Još uvijek pušite

Ako ste mislili da je rak pluća jedini razlog zbog kojega biste trebali odbaciti cigarete, razmislite još jednom.

Studija iz 2012. godine pokazala je da su ljudi koji su prestali pušiti nakon 16 ili više godina pušačkog staža smanjili rizik od raka bubrežnih stanica za čak 40 posto. Pušenje, osim toga, šteti krvnim žilama te povećava rizik od visokog krvnog pritiska, kaže dr. Simon.

4. Ne pijemo dovoljno vode

  • Najčešće možda zaboravljamo na to da bubrezima treba osigurati dovoljno tekućine da bi mogli normalno funkcionirati. Zato bi trebalo voditi računa da svaki dan popijemo barem 1,5 do 2 litre vode, pogotovo ljeti, kad se pojačano znojimo – ističe dr. Grubišić.

Ako zapnete na dvije, tri čaše dnevno, to može dovesti do oštećenja bubrega, kaže dr. Simon.

Ne samo da će se time dovesti u pitanje ispiranje natrija iz organizma, nego to može i otežati očuvanje krvnog tlaka na zdravim razinama te usporiti protok krvi.

  • Bubrezi su jako osjetljivi na protok krvi i neće im se ‘svidjeti’ ako vam krvni tlak padne tako da padne i dotok krvi u bubrege, upozorava dr. Simon. Zato se pobrinite da pijete dovoljno, pogotovo ako je vani jako vruće.

5. Pijete puno lijekova protiv bolova

Budite oprezni s lijekovima protiv bolova. Protuupalni lijekovi poput ibuprofena i aspirina mogu izazvati smanjeni protok krvi kroz bubrege i izazvati probleme jer mogu biti štetni za bubrege, kaže dr. Simon. 

Niko ne kaže da trebate trpjeti bol, no ljudi koji piju lijekove protiv bolova svakodnevno i dulje vrijeme u povećanom su riziku od ozbiljnih oštećenja bubrega i trebali bi ih češće kontrolirati, piše 24sata.hr.

6. Pretpostavljamo da su dodaci hrani ok

Samo zato što je neki proizvod označen kao ‘prirodni’ ne znači da je dobar za vas. Na tržištu postoji mnogo proizvoda biljne medicine koji mogu biti i štetni, upozorava dr. Simon za Reader’s Digest.

Na primjer, neki od biljnih lijekova mogu sadržavati sastojke u razinama koje mogu biti štetne za mnoge organe. Preporuka je da se oko takvih dodataka uvijek posavjetujete s liječnikom.

7. Pretjerujemo s hranom

Nema filozofije: Višak tjelesne težine opasan je za ukupno zdravlje. Povećava rizik od dijabetesa tipa 2, što povećava rizik od bolesti bubrega. Štoviše, oba tipa dijabetesa mogu izazvati ozbiljne probleme s bubrezima. Zbog toga bi svatko tko boluje od dijabetesa redovito trebao kontrolirati zdravlje bubrega, upozorava dr. Simon.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE