KAKO JE SIROMAŠNI SELJAK POSTAO NAJVAŽNIJI ČOVJEK U HISTORIJI: NJEGOVO PREZIME ULIJEVA STRAH U KOSTI

11 feb | 07:46

Junak naše današnje priče je Sergej Vladimirovič Iljušin. Rodio se u ruskom selu Diljalevo. Bio je sovjetski general i dizajner aviona, koji ih je u posljednja tri desetljeća projektirao više od 50 vrsta.

Posebno je poznat po jurišnom avionu „Il-2“ dizajniranom za sovjetsko ratovanje u Drugom svjetskom ratu, jednim od najboljih borbenih aviona u historiji vazduhoplovstva.

Iljušin Il-2 je sovjetski vojni avion, lovac-bombarder, iz vremena Drugog svjetskog rata. Ideja za sovjetski jurišni avion nastala je tokom 1930-ih. Il-2 dizajnirao je Sergej Iljušin 1938.godine.

Neobično za to vrijeme, sam Iljušin je predložio Josefu Visarjonoviču Staljinu ideju „letećeg tenka“, te tražio dozvolu za dizajn i konstrukciju takvog aviona u svom dizajnerskom birou. Ideja je odobrena te su naručena dva prototipa.

Prototip TsKB-55 bio dvosjed, sa oklopom teškim 700 kg koji je štitio posadu, motor, hladnjak i spremnik goriva. Avion je težio oko 4700 kg. Prvi puta je poletio 2. oktobra 1939. Na državnom natječaju pobjedio je avion Sukhoi Su-6, te dobio oznaku BŠ-2.

Avion BŠ-2 bio je pretežak te je koristio preslabi motor, Mikulin AM-35 snage 1022 kW, koji je bio dizajniran da razvija najveću snagu na velikim visinama. Redizajnirani model, drugi prototip oznake TsKB-57 bio je jednosjed sa snažnijim motorom Mikulin AM-35 snage 1254 kW (optimizirani model motora AM-35). TsKB-57 je prvi puta poletio 12. oktobra 1940. U martu 1941. odobren je za proizvodnju, te je u travnju iste godine dobio oznaku Il-2. Isporuke aviona vojnim jedinicama započele su u svibnju 1941.

Tokom drugog svjetskog rata proizvedeno je nekoliko verzija aviona sa različitim motorima, naoružanjem, kao jednosjed ili dvosjed. Prototip dvosjed sa preslabim motorom, pokazao se preteškim, te je zamijenjen jedosjedom. U prvim ratnim zadacima avion se pokazao odličnim u napadima na zemljane ciljeve, ali zbog velikih gubitaka koje su nanosili neprijateljski lovaci, te razvoja snažnijih verzija motora, uvedene su dvosjed verzije u proizvodnju početkom 1942. godine i proizvodile se do kraja rata.

Iljušin je sa svega 15 godina već radio kao radnik u tvornici Jakovo u Kostromskoj guberniji, zatim u tvornici Gorelin u Ivanovu, u poduzeću "Osipov" u Vologdi, u zračnim lukama Nevski, Tentelevsky i St. Petersburg. Tada je prvi put u životu vidio avion. Letenje i avioni postali su njegova opsesija. Do Prvog svjetskog rata radio je razne zadatke od vozača mlijeka, radnika na željezničkoj pruzi Amur, do pomoćnika mehaničara u baltičkom brodogradilištu, prenosi Slobodnabosna.

Za vrijeme rata 1915-1916. bio je podoficir u zapovjedništvu Vologdske vojske, 1917. godine. Ponovno je imenovan za pomoćnika zapovjednika tehničara zračne luke Petrograd. U to vrijeme polaže ispit za pilota u Sveresko Aero Clubu. Do 1919. godine radio je na poslovima voditelja komunalnog poduzeća Vologda. Tri godine kasnije radio je kao zračni mehaničar, komesar mobilnih zračnih radionica na Kavkazu i Kubi . Od oktobra 1921. do lipnja 1926. pohađa i završava Akademiju Zhukovskog ratnog vazduhoplovstva.

Tokom studije dizajnirao je tri jedrilice, a posljednji pod nazivom "Moskva" osvojio je prvu nagradu na natjecanju u Njemačkoj. Nakon što je diplomirao, imenovan je za predsjednika sekcije Znanstvenog odbora vazduhoplovstva, a nakon toga postaje voditelj projektnog biroa CAGI, kao i voditelj Središnjeg graditeljskog ureda CKB-a. Od 1935. do 1970. vodeći je sovjetski projektant aviona, a 1970. godine odlazi u mirovinu zbog bolesti.

Sergej Vladimirovič Iljušin cijeli je život posvetio avionima. Tokom svog radnog vijeka radio je na više od 50 projekata raznih aviona. Da je u svom životu dizajnirao samo jedan avion Il-2, ušao bi u historija. Bio je neumorni istraživač, inovator koji je promatrao projektiranje jedrilica, vojnih i putničkih aviona, s različitim pogonskim sustavima. Izgradio je dvotaktni avion CKB-30, koji je postigao nekoliko rekorda.

Najvažniji projekti tokom rata bili su: jurišni avion Ilyushin Il-2, lagani bombarder Iljušin Il-4 kao i model Ilyushin Il-10, jurišni avion. Nakon rata projektirao je putnički avion koji se koristi u civilnom vazduhoplovstvu: Iljušin Il-12, Iljušin Il-14, Iljušin Il-18 i Iljušin Il-62, kao i bombarder Iljušin Il-22, te bombarder Iljušin Il-28.

Jedan od najvećih Rusa u historijai umro je u Moskvi, na današnji dan 1977. godine.



(Hayat/Foto: YouTube)

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa 'GLEDAJ Hayat' na aplikacijama i portalu.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.


TRENUTNO NAJČITANIJE