VOŽNJA U ZIMSKIM USLOVIMA: KAKO DA IZBJEGNETE PROKLIZAVANJE I ZAGLAVLJIVANJE U SNIJEGU, A EVO ŠTA NIKAKO NE SMIJETE DA RADITE

Protekle noći i danas snijeg je nastavio da pada. Vozače očekuju klizavi kolovozi, magla, na pojedinim dionicama i poledica naročito ujutru i uvečer, a uslovi za vožnju su izuzetno nepovoljni.

Direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja Duško Pešić ističe da je u ovakvim uslovima najvažnije na put krenuti sa zimskim gumama, ali i da vozimo što sporije i držimo odstojanje.

  • Sve što radimo u saobraćaju u zimskim uslovima mora da bude bez iznenadnih pokreta – kočenje mora da bude lagano, a nema ni naglih skretanja, poručuje Pešić.

On je naveo da veliki problem na terenu predstavljaju vozači koji su neodgovorni i koji su u ovakvim zimskim uslovima na put krenuli sa ljetnjim pneumaticima.

  • Jedno takvo vozilo kada imamo u saobraćajnom toku može da izazove velike probleme i da napravi velike zastoje, a onda i da neki vozači koji izgube vrijeme na taj način pokušaju da nadonade vrijeme i sve to sa sobom stvara mogućnost za nezgode – dodaje Pešić.

Kada je riječ o vožnji u zimskim uslovima, ističe da su na prvom mjestu zimske gume.

  • Naš apel vozačima je da koriste zimske pneumatike, bez obzira što Zakon o bezbjednosti saobraćaja dozvoljava i penumatike za sve četiri sezone. Zimski pneumatici na sva četiri točka, a posebno ovo važi ako idemo na destinacije gdje su niže temperatiure, gdje je moguća pojava snijega – navodi Pešić.

Objasnio je da su zimske gume važne ne samo kada je na kolovozu snijeg, već i pri niskim temperaturama.

  • Ljetnji pneumatici već ispod sedam stepeni gube svoja svojstva, postaju plastičniji i samim tim put kočenja sa ljetnjim pneumaticima je znatno duži nego sa zimskim – objašnjava Pešić.

Sa ljetnjim gumama zaustavni put duplo duži

Naveo je rezultate jednog istraživanja, sa zimskim pneumaticima i dubini šare od osam milimetara pri 50 kilometara na čas potrebno nam je oko 30 metara da se zaustavimo, a ako imamo ljetnje duplo je veći zaustavni put – preko 60 metara.

  • Ono što je mnogo veći problem je da zbog toga što neko ima ljetnje pneumatike može da dođe do proklizavanja, do izletanja vozila u drugu polovinu kolovoza i do sudara. U takvim situacijama vozač postaje odgovoran za saobraćajnu nezgodu i pored novčanih kazni ima i problem što osiguravajuća društva će tražiti da nadoknadi štetu drugom licu – kaže Pešić.

Još jedna važna stvar, kako kaže Pešić, je što ukoliko se pokaže da je uzrok saobraćajne nezgode bio to što smo imali ljetnje gume, onda to povlači krivičnu odgovornost, a samim tim i krivično djelo.

  • Važno je da vozimo sporije u zimskim uslovima i da držimo odgovarajuće odstojanje. Ono što je izuzetno važno je da nema naglih pokreta, naglih kočenja – naglasio je Pešić.

Šta ako dođe do proklizavanja ili se zaglavimo u snijegu

Ukoliko automobil krene da proklizava, važno je kakav sistem kočenja imamo.

  • Da li imamo klasičan sistem kočenja ili sistem kočenja koji je sa ABS-om. Ukoliko imamo sistem kočenja sa ABS-om onda je lakše tokom kočenja da imamo upravljivost, ako imamo sistem koji je klasičan onda kada pritisnemo kočnicu vozilo gubi upravljivost i u takvim situacijama je izuzetno teško da ostanemo na putu i zato dolazi do izletanja i do saobraćajnih nezgoda – objasnio je Pešić.

Sve što radimo u saobraćaju u zimskim uslovima mora da bude bez iznenadnih pokreta – kočenje mora da bude lagano, a nema ni naglih skretanja, dodaje Pešić.

  • Kontakt između podloge i pneumatika, odnosno gume, je mnogo slabiji u takvim uslovima i lakše dolazi do izletanja vozila sa kolovoza – ističe Pešić.

U zimskim uslovima može doći i do zaglavljivanja u snijegu, a Pešić ističe da je upravo zbog toga veoma važno da nam rezervoar bude uvijek napunjen, kao i telefon da možemo da javimo.

Savjet vozačima je, navodi, da kada kreću na put se dobro pripreme i da ne veruju baš mnogo navigaciji.

  • Često navigacija bira neke putanje i može da nas odvede na neke puteve drugog reda koji nisu tako dobro održavani i gde ćemo doći u takvu situaciju da se zaglavimo u snijegu i da ćemo morati da tražimo pomoć – zaključio je Pešić.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

AL-QUDS: IZRAELSKA POLICIJA I VEČERAS NAPALA PALESTINCE

0
Izraelska policija intervenisala je protiv palestinskih mladića kod vrata Damask na području Starog grada u okupiranom Istočnom Al-Qudsu (Istočnom Jerusalemu), javlja Anadolu Agency (AA).