ZA 8 POGINULIH 8 GODINA ROBIJE: ZAR ŽIVOT MOG DJETETA VRIJEDI GODINU ZATVORA?

Milan Zdravković (32) iz Nozrine, vozač “Niš-ekspresovog” autobusa osuđen je u Osnovnom sudu u Nišu na maksimalnu kaznu od osam godina zatvora jer je 21. decembra 2018. godine, nepridržavajući se saobraćajnih propisa, izazvao tešku saobraćajnu nesreću na pružnom prelazu u Donjem Međurovu, u kojoj je, nakon sudara sa vozom, poginulo osmoro, a povrijeđeno 28 putnika.

On je proglašen krivim za teško djelo protiv bezbjednosti javnog saobraćaja, a prvostepenom presudom koju je pred porodicama poginulih i povrijeđenih pročitao sudija Bojan Pavić, Zdravkoviću je izrečena i zabrana upravljanja motorornim vozilom.

Sudija Pavić je rekao da je krivica vozača autobusa nesporno utvrđena jer se nije se zaustavio ispred pruge i nije pogledao na jednu ili drugu stranu prije prelaska. On je dodao da i kod mašinovođe ima propusta jer se kretao brzinom većom od propisane, ali da to ne mijenja stvari jer je do sudara doveo propust koji je učinio Zdravković.

  • Sud uzeo u obzir da se radi o profesionalno vozaču koji je upravljao autobusom punim putnika i djece. Jeste da se radi o nehatu, ali o grubom nehatu. Prihvatili smo prijedlog tužilaštva i bez obzira na olakšavajuće okolnosti nema mjesta za manju kaznu zakonskog maksimuma od osam godina – rekao je sudija Pavić u obrazloženju presude.

U potresnom obraćanju sudu prije izricanja presude, Srećko Kocić, otac nastradale učenice Marijane Kocić (17) upitao je tužioca i adovkate “da li život njegovog djeteta vrijedi samo jednu godinu”.

  • Želim da pitam tužioca i advokate da li život mog djeteta vredi samo jednu godinu s obzirom da je bilo osam nastradalih. Neka se stave u moju poziciju, da je neko bio na mom mjestu da li bi se tako ponašali – rekao je Kocić, na šta mu je sudija Pavić je odgovorio da je kazna od osam godina koju je predložilo tužilaštvo “zakonski maksimum” i da “niti može da se traži, niti da se izrekne veća kazna”.

Završnu riječ zatražio je i optuženi Zdravković, koji je tokom Srećkovog obraćanja sve vrijeme gledao u pod.

  • Želim da još jednom izrazim saučešće. Izražavam žaljenje i kajanje zbog toga što se desilo. Još imam košmare od tada – rekao je Zdravković.

“Prekršio je tri zlatna saobraćajna pravila”

Zamjenik OJT Vladimir Stanojević istakao je uzavršnoj riječi da je izvedenim dokazima nesporno utvrđena Zdravkovićeva krivica za “jednu od najvećih saobraćajnih nesreća na prostoru Niša” i zatražio maksimalniu kaznu od osam godina zatvora, kao i pet godina zabrane upravljanja motornim vozilom.

  • Okrivljeni se kritičnom prilikom nije zaustavio kod znakova obaveznog zaustavljanja i “Andrejin krst” i nije se uvjerio ide li voz prije prelaska što je za posljedicu imalo tragediju. Ništa nije zaklanjalo preglednost. Mogao je na 70 metara da uoči voz i da ga propust, a on je stupio na pružni prelaz gdje se sudario sa vozom. Do ove nesreče je došlo usljed krajnje bezobzirnog ponašanja okrivljenog kao učesnika u saobraćaju. On je prekršio tri zlatna saobraćajna pravila: nije stao na znak zaustavljanja, nije pogledao nailazi li voz i nije ustupio pravo prvenstva prolaza – rekao je Stanojević u završnoj riječi.

On je kazao da je vještačenje pokazalo da je osnovni uzrok nesreće to što Zdravković nije zaustavio vozilo kod znaka “stop”, jer u suprotnom, bez obzira na eventualne propuste mašinovođe, do nesreće ne bi došlo te da ne stoji ni jedna olakšavajuća okolnost.

Dejan Janković, suprug nastradale Nataše Janković, rekao je nakon izricanja da je presuda – “očekivana”.

Odbrana: “Mašinovođa dodavao gas umjesto da koči, trubio na sekund prije udara”

Branilac Zdravkovića advokat Predrag Tomović istakao je da je i mašinovođa doprinio udesu i da se u najmanju ruku radi “o podjeljenoj odgovornosti”. On je rekao da je mašinovođa prvi put koristio sirenu na 18 metara od autobusa, na manje od sekund prije udara, a trebalo je da počne da trubi na 1.440 metar, a kod pružne opomenice, te da je od momenta kada je na 132 metra mogao i morao da uoči da se autobus ne zaustavlja kod znaka “stop”, konstantno povećavao brzinu.

  • Mašinoviđa nije postupio po pružnoj opomenici, koja je znak naredbe, nije se pridržavao brzine vožnje i nije uspostavio kočenje na vrijeme. Ako ste na 132 metra vidjeli autobus, što dodajete brzinu? Šta bi bilo da je palo drvo na prugu ili da je dijete izašlo da se igra, a čovjek dodaje gas i koči tek na 28 metra, koristi sirenu na 18 metara od prelaza, sekund prije udara. Najmanje što možete da kažete da je makar dao doprinos – rekao je Tomović.

On je po izricanju najavio da će se žaliti na presudu.

Krivične prijave protiv mašinovođe, IŽS i lokalne samouprave?

Jedan od punomoćnika oštećenih, advokat Bratislav Stojanović, rekao je nakon suđenja da će porodice angažovati vještake i da će protiv drugih odgovornih za ovu nesreću, ukoliko se to utvrdi vještačenjima, biti podnijete krivične prijave.

  • Zatražit ćemo da vještaci utvrde da li ima odgovornosti drugih u ovoj nesreći. To mogu biti mašinovođa, preduzeće Infrastruktura Željeznice Srbije, lokalna samouprava i održavač puta, kao i druga pravna lica. Po mojem mišljenju ima mjesta podnošenju krivične prijave ali sačekaćemo da vidimo šta će vještaci utvrditi – rekao je Stojanović nakon suđenja.

On se prethodno, u završnoj riječi, složio se sa prijedlogom da se Zdravkoviću izrekne maksimalna kazna, s obzirom na težinu posljedica.

  • Ova krivično pravna stvar trebalo bi da bude primjer za učesnike u saobraćaju a prvenstveno za vozače autobusa kako ne treba da se ponašaju u saobraćaju, da se ovakve nesreće ne bi više događale – rekao je Stojanović.

Povrijeđeni i nastradali

Kako je Blic pisao, u nesreći je poginulo osam osoba, a 28 su povrijeđene teže ili lakše. Na licu mjesta poginuli su Aleksa Dimitrijević (15) iz Novog sela i Bogomir Lazić (75) i Danijela Stanković (48) iz Čokota, dok su u KC u Nišu u toku operacija, podlegli povredama Nataša Janković (42) i Marijana Kocić (16), obje iz Čokota. Gajtana Stamenković (78) iz Donjeg Međurova preminula je 29. decembra u intentivnoj njezi a nakon nje, 2.januara 2019.godine, i Vlastimir Đorđević (65) iz istog sela. Posljednja žrtva, Lena Ilić (16) preminula je u KC Niš 17. maja prošle godine.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE