AJVAZ ZA HAYAT.BA O PREDIZBORNOJ KAMPANJI: KOLINDA JE U 18 MINUTA GOVORA ČAK 36 PUTA REKLA ‘HRVATSKA’

U nedjelju je održan prvi krug predsjedničkih izbora. Zoran Milanović i Kolinda Grabar Kitarović plasirali su u drugi krug. Još uvijek je neizvjesno ko će sjesti u predsjedničku fotelju, za to ćemo morati sačekati prve rezultate drugog kruga koji će biti održani 5. januara.

Anadolu Agency

Piše: Selma Žigić

Međutim, več se uveliko komentarišu predizborne kampanje i poruke istih. Za naš portal je o tome govorila profesorica Semina Ajvaz, šefica Odsjeka za komunikologiju na Univerzitetu “Džemal Bijedić” u Mostaru koja je doktorirala na predsjedničkim kampanjama.

Prema Vašem mišljenju, kakve su poruke poslane tokom predizborne kampanje u Hrvatskoj?

Kroz cijelu kampanju najdominantniji su bili agresivni i narcisoidni stil političkog komuniciranja uz nedostatak asertivnog ponašanja. Kandidati su uglavnom sa takvom komunikacijom sticali neprijatelje, te nepovratno uništavali odnos sa protukandidatima i njihovim biračima, što se u drugom krugu glasanja može i odraziti. Govori su im bili protkani samohvalom i pokušajima da se kompromitira protivnik, kako bi se povećala vlastita vrijednost, ne shvatajući da je devalviranje drugih uvijek na vlastitu štetu. Uglavnom nisu potencirali teme koje su od suštinske važnosti za građane. Neki od kandidata nisu imali predznanje o ingerencijama predsjednika države, te su u javnom prostoru davali besmislena obećanja. Isto kao da je prioritet bio da bude što uvredljivije i nekorektnije, uglavnom su reagirali na druge kandidate, bez jasnih programa i rješenja, a to sve protkano huškačkim govorom, besmislenim izjavama, potenciranjem ratnih tema, personalnim vrijeđanjem na ličnoj razini, distancirajući se od važnih tema i pozivajući na emocije. Akcenat je bio na prošlosti, a ne na budućnosti, čak su se na stranačkim skupovima pozdravljali i mrtvi. Nastupali su sa nedostatkom argumenta, sa mnogo gafova, a poruke su bile nejasne, pune floskula i teško se bilo emotivno identificirati sa njima.

Važno je naglasiti, pošto je Hrvatska članica EU, od ove kampanje se puno više očekivalo, a zapravo je većina toga bila na amaterskom nivou.

Kako komentarišete izjave Kolinde Grabar Kitarović koje su obilježile 2019. godinu? 8000 eura plata, ISIL, pjevanje na svečanim događajima.. i njene javne nastupe uopšteno?

U kontekstu jednosmjerne komunikacije Grabar Kitarović je u proteklom mandatu znala biti jako uvjerljiva i uvjerena u ono što govori, dok je na iznenadna pitanja znala davati nepromišljene i skandalozne izjave. U ovoj kampanji je bilo obrnuto, prilikom sučeljavanja moglo bi se reći da je imala solidan nastup, bez gafova i posebnih zamjerki, te se može reći da se uspješno predstavila u sučeljavanju. Na predizbornim skupovima njezini govori su bili loše koncipirani i često se događalo da zbog besmislenih izjava u javnom prostoru postane top tema ne samo u Hrvatskoj, nego i u regionu. Tako je pozdravljala mrtve branitelje u vječnom počivalištu, pjevala, i pokušavala se predstaviti kao osoba iz naroda lišena predsjeničkih manira, dajući biračima razloge zašto joj ne trebaju dati još jedan mandat.

Ako uzmemo u obzir da je u ovo predizbornu utrku ušla sa pozicije mandata i iz najjače političke opcije drugo mjesto u prvom krugu je poražavajuće, jer je imala sve preduvjete da bude prva. Moglo se primjetiti da je učešće Škore u ovoj utrci gurnulo još desnije, te da je totalno izgubila na autentičnosti. Prilikom govora u izbornoj noći mogao se primjetiti šok na njezinom licu i destabiliziranost. U nekim trenucima se sticao dojam da ne zna šta je napisano na papiru sa kojeg je čitala. Govor je bio pun otrcanih fraza i neprimjeren vremenu i mjestu. U 18 minuta govora je 36 puta kazala „Hrvatska“, a još bezbroj puta „hrvatski narod“, „hrvatska domovina“, „hrvatski branitelji“, „Hrvati“, „Hrvatice“, uglavnom populističke parole na temelju patriotizma. Govorom tijela, tačnije rukama je pokušala potvrditi izrečeno i akcentirati najznačajnije dijelove, ali ruke isto kao da su kasnile za izrečenim, te je nesinhroniziranost govora i ruku bila očita.

Govor nije bio pozitivan i motivirajući, nego se u njemu obračunavala i prozivala nepoznate sile i neprijatelje koji prijete hrvatskom narodu, što je kontraproduktivno. Taj momenat je trebalo iskoristiti za pozitivne i pomirljive poruke, pogotovo jer je predpraznički period.

Nakon 5.januara, prema Vašem mišljenju, koga možemo gledati u hrvatskoj predsjedničkoj fotelji i da li bi BiH, ako je suditi prema njihovim predizbornim porukama moglo biti bolje ili gore?

Imaju podjednake šanse i sve ovisi kako će ovih 15 dana kampanje iskomunicirati. Riječ je o osobama koje imaju jak temperament i karaktere i smatram da će pobijediti onaj ko sebe bude bolje držao pod kontrolom. Milanović je bolji retoričar od Grabar Kitarović i ukoliko bude prilika za TV sučeljavanja smatram da bi to u njegovu korist moglo odigrati prevagu.

Također, nije dobro ni za jedno od kandidata da nastave sa dosadašnjim tokom kampanje, u kontekstu prepucavanja, vrijeđanja i konfrontiranja, nego da budu fokusirani na sebe i isticanje vlastitih vrijednosti.

Iz štaba Grabar Kitarović računaju na Škorine glasove, međutim, ja ne bih bila tako sigurna u te birače jer se Škoro na političkoj sceni pojavio kao alternativa HDZ-u i Kolindi, a s obzirom da je već najavio učešće na parlamentarnim izborima bilo bi besmisleno da jača HDZ kroz tu predsjedničku poziciju, jer mu je upravo HDZ najjača konkurencija i od njih treba pokupiti birače, to bi ih automatski poslalo na politički otpad jer su cijelu kampanju temeljili protiv sistema koji je uspostavio HDZ.

Mislim da je bilo dosta onih koji su glasali za Škoru kao alternativu, i da je to zapravo bio glas protiv Grabar Kitarović, jer su godinama nezadovoljni politikom HDZ-a.

S druge strane u ovoj kampanji je bilo 11 kandidata, pored Škore, tu je još osam kandidata koji su dobili određeni broj glasova koji kada se zbroji nije beznačajan i već se može naslutiti da će oni lijevo orjentisani svoje povjerenje pokloniti Milanoviću ukoliko ne bude imao ispada i radikalnih izleta.

Milanović u ovih zadnjih stotinu metara do cilja ide rasterećeniji od Grabar Kitarović , on je izazivač i nema šta izgubiti, dok ona ulazi pod velikim pritiskom i sa velikim ulogom.

Ukoliko Grabar Kitarović angažira kompetente savjetnike za političke odnose s javnošću, a ne priučene kao do sada, koji će joj precizno definirati tok kampanje i ponašanje u ovih 15 dana, te odrediti strategiju djelovanja, vrlo lako može ostvariti izbornu pobjedu.

U kontekstu BiH smatram da će biti isto, možda, ukoliko pobijediti Milanović da bi mogli imati malo bolju ambalažu u koju će pakirati poruke.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa 'GLEDAJ Hayat' na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.