ZAŠTO DIZEL MOTORI IMAJU VEĆI OBRTNI MOMENT NEGO BENZINSKI?

Obrtni moment se često naglašava kod vozila, a što je to zapravo i koji je razlog da dizelski motori imaju veći obrtni moment nego benzinski?

Obrtni moment računa se umnoškom sile i kraka na kojem ta sila djeluje, što znači da motori koji imaju duže klipove ujedno imaju i veći obrtni moment. Obrtni moment je sila koja pokreće automobil. Ta sila gura klip te na taj način djeluje na korjenasto vratilo u motoru te se na ovaj način stvara obrtni moment. On ovisi i o pritisku u cilindru koji je kod modernih turbodizelaša oko 20 bara dok je kod benzinskih vozila upola manji. Ovo u konačnici znači da vozači dizela imaju za svoje performanse na raspolaganju znatno veći obrtni moment pri znatno nižim okretajima.

Kako bi se iskoristio cijeli potencijal kojeg nudi benzinski motor, treba ga vrtjeti u visoke okretaje. Kod običnih limuzina ti okretaji dosežu i preko 6000 u jednoj minuti, a primjerice u automobilima koji se koriste u Formuli 1 dosežu i vrtoglavih 19000 okretaja u minuti. Kod novih dizelskih motora, prije svega turbodizelaša, razvija se mnogo veći obrtni moment i to u području okretaja koji se najviše koristi, odnosno između 2000 i 3000 obrtaja u minuti.

Dakle, ono što je najbitnije kod dizelskih motora kada govorimo o obrtnom momentu jest činjenica da oni razvijaju mnogo veću snagu u srednjem području okretaja. U konačnici ovi motori imaju odlična međuubrzanja, a mogu voziti od malih do velikih brzina u određenom stepenu i to bez da se mijenjaju stepeni prijenosa.

Dizelski motori razvijaju svoju najveću vrijednost kod srednjih i nešto viših okretaja motora. Nakon što prođe ovu fazu, obrtni moment sporije pada nego što brzina vrtnje raste, što znači da raste snaga motora. Kada su okretaji visoki, a obrtni moment počne opadati, motor je dosegao svoju najveću snagu te u tom trenutku ona počinje opadati. Upravo je kod dizelskih motora taj pad snage jači i bolje se može primijetiti iz razloga što postoji regulator dovoda goriva te on naglo prekida opskrbu kako ne bi došlo do nekontrolirane vrtnje zbog koje bi se motor mogao uništiti.

Turbobizelski motori imaju najveću obrtni moment u širem području okretaja, što znači da i u tom širem području okretaja razvijaju najveću snagu, a kako ne bi došlo da kvara izazvanog mehaničkim i toplinskim preopterećenjem, kod modernih turbodizelskih motora ugrađuje se ventil naziva waste – gate. Ovaj waste – gate ventil ima svrhu ograničavanja pritiska, odnosno ograničava pritisak kako ne bi došlo do prenabijanja te usmjerava dio otpadnih plinova mimo turbine izravno u ispušni sistem. Na ovaj se način naglo siječe vrh krivulje okretnog momenta, čime se objašnjava njegova najveća vrijednost u širem području okretaja.

I na kraju pitanje – što je bolje za svakodnevnu vožnju? Mnogi će se složiti da su upravo bolja vozila s većim obrtnim momentom. Zašto? Naime, motori koji imaju veći obrtni moment nude elastičniju vožnju, odnosno vožnju s manjom izmjenom brzina. Također, ako vam je potrebno vozilo kojim ćete prevoziti teret, isto je bolje ono s većim obrtnim momentom jer je on osnovna karakteristika motora za ovakve namjene.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa ‘GLEDAJ Hayat‘ na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.

NAJNOVIJE

NESTALA ADVOKATOVA TAJNA SVESKA: U NJU ZAPISIVAO SVE O DIJANI HRKALOVIĆ

0
Tajna sveska Dragoslava Miše Ognjanovića, advokata jednog od vođa "škaljaraca" Luke Bojovića, navodno, nestala je poslije brutalne likvidacije na Novom Beogradu 28. jula 2018.