ZGRADE NIČU IZA SVAKOG ĆOŠKA, A SARAJEVO SE GUŠI ZBOG INTENZIVNE GRADNJE

Novoizgrađene stambene i poslovne zgrade u Sarajevu vire iza svakog ćoška. Uprkos postojanju mnogobrojnih institucija koje bi trebale voditi računa o planiranju i gradnji novih objekata i infrastrukture, koji neće narušiti izgled grada, Sarajevo sve teže živi i sve lošije izgleda.

Arhiv

Zbog intezivne gradnje Sarajevo ima problem sa zagušenjem u saobraćaju, urednim snabdijevanjem vodom, sutra ćemo imati problem i sa strujom, zagrijavanjem stanova. Pored toga nova stambena naselja nemaju prateću infrastrukturu, parkove, igrališta, parkinge. Investitorima je važno da imaju što više kvadrata u stanovima za prodati, a ostale obaveze “zaborave” ili neko zažmiri na propuste u općinama na čijoj se teritoriji grade nove zgrade.

Mnoge zgrade se grade u nekim padinskim dijelovima grada gdje postoji opasnost od klizišta. Nova sarajevska naselja nemaju škole, vrtiće, ambulante, parkove, igrališta. Planirani jesu, ali nema interesa investitora za njihovu gradnju. Ko je kriv i zbog čega se dešavaju veliki propusti u nakaradnoj gradnji Sarajeva?

U fazi izdavanja urbanističke saglasnosti investitor je dužan osigurati idejni projekat, a općine su po novom zakonu dužne izdati sve potrebne saglasnosti, saznali smo u Zavodu za planiranje razvoja Kantona Sarajevo.

Međutim, u toj fazi investitor prikuplja saglasnost Vodovoda i kanalizacije, elektroenergetsku saglasnost, saglasnost za priključenje na gas… Kada se prikupe sve potrebne saglasnosti nadležnih tijela, onda se uradi glavni projekat stambene, poslovne ili stambeno-poslovne zgrade i tek onda se zatraži izdavanje građevinske dozvole.

  •  Po zakonu investitor je dužan u zavisnosti o kojoj vrsti se objekta radi u sklopu parcele na kojoj gradi recimo da riješi parking za automobile ili u dijelovima objekta koji gradi. To se tačno propiše urbanističkom saglasnošću i prikaže se u idejnom projektu. Naprimjer, za svaki stan u zgradi po jedno parking mjesto. Također na 60 kvadratnih metara poslovnog prostora treba se izgraditi jedno parking-mjesto. Ako investitor to ne može osigurati, ako se radi o lokacijama u užem gradskom jezgru, dužan je da u blizini zgrade koju gradi, da zakupi određen broj parking mjesta, ali o svemu tome općina vodi proceduru na kojoj se gradi – pojasnila je Vahida Sobo iz Zavoda za planiranje razvoja, piše Faktor.

Ako općina nema provedbenog plana, zakon kaže da zatraži od Zavoda za planiranje razvoja KS stručno mišljenje koji propišu urbanističke uvjete.

Šta je investitor dužan prilikom gradnje stambene ili poslovne zgrade osigurati da bi dobio dozvolu za gradnju, dobili smo odgovor iz Službe za urbanizam i zaštitu okoliša Općine Centar, a ista pravila važe i za sve ostale općine u Kantonu Sarajevo?

Uz zahtjev za izdavanje urbanističke saglasnosti neophodno je priložiti kopiju katastarskog plana, zemljišno-knjižni izvadak i idejno rješenje na kome su prikazane intervencije koje investitor želi izvesti na zemljištu ili na postojećem objektu. Nakon izvršenog uviđaja na mjesta događaja i uvida u detaljnu plansku dokumentaciju ili pribavljenog mišljenja Zavoda za planiranje razvoja Kantona Sarajevo (za područja za koja nije donesena planska dokumentacija), pristupa se izradi urbanističko-tehničkih uvjeta.

Traži se i mišljenje javnih komunalnih preduzeća i ostalih subjekata u planiranju, na osnovu kojih se propisuje priključenje objekta na komunalnu infrastrukturu. Moraju se ispuniti uvjeti u vezi sa zaštitom okoliša. Obavezno je i uraditi geološko-inženjerske karakteristike tla. Moraju se ispuniti uvjeti za potrebe osoba sa umanjenim tjelesnim sposobnostima. Nakon pravosnažne urbanističke saglasnosti i prikupljenih saglasnosti komunalnih preduzeća, pristupa se izradi glavnog projekta u koji su ugrađene sve preporuke, izmiruju naknade i podnosi zahtjev za izdavanje odobrenja za građenje, odgovorili su nam iz Službe za urbanizam i zaštitu okoliša Općine Centar.

Šta je sporno? Sarajevo se gradi “strogo” po slovu zakona, a već su stvoreni veliki problemi. Neki tvrde da su za sve propuste isključivi krivci u općinama, koje izdaju odobrenje za građene. Ipak, neki drugi stručnjaci za ovu oblast kažu da nisu za nastale probleme krive samo općine.

  • Zaustavljanje širenja Sarajeva mora ići globalno i da se politički riješi taj problem. Mora se presjeći i reći dosta za sve, nema više gradnje, a pogotovo nelegalne gradnje po kojoj je Sarajevo dobro poznato. S druge strane, sporost urbanista lokalne, kantonalne i gradske vlasti, doveli su pojedine građane i investitore da rade nelegalno jer te procedure dobijanja dozvola idu presporo, a oni se moraju snalaziti. Kada bi se to ubrzalo, sve bi se drugačije radilo. I mnoge zgrade koje se grade u nekim padinskim dijelovima gdje postoji opasnost od klizišta dobiju dozvolu za gradnju, a ne bi trebale. Tu nije kriva lokalna vlast, već investitori koji se dogovore sa geolozima da im daju pozitivan nalaz. Geotehnički nalazi se mogu naštimati, pa je tu samo pitanje njihove i savjesti izvođača, tj. investitora. Opet na kraju ispaštaju građani – izjavio je ranije Mufid Garibija, sarajevski arhitekta.

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa 'GLEDAJ Hayat' na aplikacijama i portalu. Sve propuštene emisije i najbolje serije unaprijed gledajte u videoteci ‘Hayat PLAY’.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.