– Predstavnički dom Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine zadužuje Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke da, u skladu sa svojim nadležnostima i propisanim procedurama, izvrši analizu zakonskih i podzakonskih akata kojima je uređena oblast predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja, kao i oblast visokog obrazovanja i nauke u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Također, da se izvrši analiza tekućih ili planiranih procesa reforme kurikuluma u Federaciji Bosne i Hercegovine u odnosu na Zajedničko jezgro nastavnih planova i programa definisano na ishodima učenja i Zajedničko jezgro cjelovitih razvojnih programa za predškolski odgoj i obrazovanje definisano na ishodima učenja, predložila je Zuko,te obrazložila:
- U skladu s ustavnim okvirima, sistemi predškolskog, osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja, kao i sistem visokog obrazovanja i nauke u Federaciji Bosne i Hercegovine u nadležnosti su kantona, s tim da Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke ima koordinirajuću ulogu, kojom osigurava adekvatnu usklađenost sistema odgoja, obrazovanja i nauke u Federacije Bosne i Hercegovine.
- Međutim, već duže vrijeme izostaje čak i minimalno koordiniranje unutar sistema odgoja, obrazovanja i nauke u Federaciji Bosne i Hercegovine, što se reflektira na vrlo različita i nerijetko međusobno isključujuća zakonska i podzakonska rješenja kojima su uređene oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja, kao i oblast visokog obrazovanja i nauke u Federaciji Bosne i Hercegovine. Isto se odnosi i na nastavne planove i programe u osnovnim i srednjim školama u Federaciji Bosne i Hercegovine, koji su vrlo raznoliki, a nerijetko i međusobno vrlo neusklađeni, čak i u elementarnim aspektima. Isti se problem javlja i kad su u pitanju tekući ili planirani procesi reforme kurikuluma i odgojno-obrazovnih sistema u Federaciji Bosne i Hercegovine, u kojima Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke praktično nema nikakvu stvarnu ulogu.
- Sve ovo prijeti potpunim raspadom sistema odgoja, obrazovanja i nauke u Federaciji i već ima negativne posljedice na kvalitetu odgoja, obrazovanja i nauke u ovom entitetu, pri čemu ovako decentraliziran i neuređen sistem odgoja, obrazovanja i nauke u Federaciji Bosne i Hercegovine otežava mobilnost i prohodnost kroz odgojno-obrazovnesisteme učenicima i studentima u Federaciji.
- S tim u vezi, nužno je stručne analize, kako je predloženo u Ovoj inicijativi, koje će sadržavati konkretne prijedloge za unapređenje sistema odgoja, obrazovanja i nauke u Federaciji Bosne i Hercegovine, a posebno u smislu njegove adekvatne unutrašnje koordiniranosti i nužnog podizanja kvalitete. Bez toga naši sistemi odgoja, obrazovanja i nauke nemaju budućnost niti mogućnost za primjerene integracije u evropski prostor odgoja, obrazovanja i nauke.
- Unapređenje kvaliteta u tom području je nužno za društveni i ekonomski napredak zemlje što nam pokazuju i rezultati međunarodnih istraživanja iz obrazovanja u kojima je učestvovala Bosna i Hercegovinai i brojini izvještaji međunarodnih organizacija. Tako npr., OECD izvještaji pokazuju da u zemlje s nižim srednjim dohotkom, u koje spada BiH, sadašnja vrijednost BDP bi bila 13 puta veća ukoliko bi se procenat učenika koji ne dosežu niski niovo u međunarodnim istraživanjima podigao na osnovni nivo funkcionalne pismenosti. Napominjem, da je svaki drugi bh. petnaestogodišnjak, dakle njih 50%, prema razulatima PISA 2018 istraživanja funkcionalno nepismen iz matematike, čitalačke pismenosti i pismenosti iz prirodnih nauka. Dodatni alarm za bh. vlasti su i rezultati TIMSS 2019 istraživanja koji pokazuju da svaki četvrti učenik, dakle njih 25%, koji pohađa četvrti razred osnovne škole ne doseže ni minimalan nivo postignuća iz matematike i prirodnih nauka.
- Sve su to razlozi zbog kojih je neophodno postaviti kao prioritetnu aktivnost izradu spomenutih analiza sa perporukama i konkretnih akcionih planova implementacije dobijenih preporuka – obrazložila je Zuko.